järkevä 4wd as auto

Kaikki autoihin liittyvä tekniikka ja räpellys.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

avee
Posts: 18
Joined: Wed Jan 27, 2010 7:43 pm

järkevä 4wd as auto

Post by avee »

Olisi tarkoitus ostaa 4wd as auto hintaluokassa 1000e-2000e. Sillä budjetilla saa esim Leonen, mazda 323, lancerin tai tercelin. Onko kokemuksia näiden nelivetojen kestävyydestä / muusta kestävyydestä? Mikähän valinta olisi vähiten tyhmin?
jari willner
Posts: 251
Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
Location: jyväskylä

Post by jari willner »

ruoste on kyllä noiden suurin ongelma. mazdassa on ongelmia vaidelaatikon kestävyydessä, ainakin ensimmäisessä versiossa. terceliin on vaikea löytää varaosia. oletko audeja katsellut?
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Hmm

Post by Baas 009 »

Tätäkin on tullut pohdittua näiden rutkujen kanssa taistellessa useampaankin kertaan, vaihtelevin tuloksin...

Mainituista Leonet ovat jo lahonneet käytännössä pois, lisäksi leonen yksi ärsyttävimpiä ominaisuuksia on omintakeinen pulttijako, johon ei oikein saa muita kuin omia vanteita jotka ovat 13 tuumaisia.

Mazdan heikkous on vaihdelaatikko, muuten taitaa olla ihan ok kapine. Ruoste näitäkin toki vaivaa jo tällä iällä.

Lancereissa ei kai mitään suurta yksittäistä vikaa ole enemmin ollut, Ruoste noitakin vaivaa pahasti. Kohtuullisen harvinainen joten osat harvinaisia.

Tercelit ovat niin vanhoja ja käyneet erinomaisen harvinaisiksi, joten ei voi suositella. Yllättävän vahvoja ovat vakiotekniikalla. Ruoste on näissä enemmän kuin paha ongelma, lisäksi varaosat ovat käytännössä loppu, jäljelläolevat ovat nykyisten AS-tercelien omistajilla....

Muita kiinnostavia toki löytyy:

BMW 325ix:
Tästä Åke rakensi AS-auton "vaivaa säästelemättä". Kestävyys toistaiseksi arvoitus. Ruostetilanne näissä on erinomaisen vaihtelevaa, Åken oli käytännössä ruosteeton, meidän Endurance-kikotin taas jokseenkin laho. Nelivetoiset ovat erittäin haluttuja teinien keskuudessa joten käikenlaiset teiniviritykset ovat mahdollisia... Aihiona kallis ja varaosissakin hintaa lienee riittämiin. Lisäksi harvinainen.

Audi 80/90/S2 quattro:
Ehkä tämän hetken potentiaalisin AS-auto. Etuina hyvä ruostetilanne, kohtuullinen saatavuus/yleisyys ja monia versioita halujen mukaan. Lisäksi saksatuonnit rikastavat valikoimaa. Erittäin vahva ja luotettava neliveto. Haitat: Kalliihko aihio ikäänsä nähden, kalliit varaosat, audilla käytössä ns. Quattro-lisä ja S-lisä. Lisäksi melkoinen mörkö kooltaan.

Toyota Corolla 4wd:
Yksi harvinaisempi AS-auto. Etuina osien kohtuullisen hyvä saatavuus, ja se että on erittäin paljon sukua etuvetosisaruksilleen. Lisäksi kohtuullisen järeä voimansiirto. Kysyjän nykykaluston tuntien tämä menee samoilla tiedoilla vanhan kanssa. Haittoina ennenkaikkea RUOSTE ja harvinaisuus. Jäljellä olevat kappaleet yleensä ajettu todella paljon (omalla 370tkm).
Myös yllättävän isokokoinen, ja vakiona suhteellisen laiska. Corollasta on myös uudempi 4wd-versio, joka on 110-farmarin korilla. Tässä etuina uutuus jolloin vähän parempi ruoste- ja varaosatilanne, haittana ennenkaikkea kallis hinta ja harvinaisuus.

Toyota Rav4:
Audien kanssa se todennäköisin tulevaisuuden AS-auto. Ainoa käyttökelpoinen tosin ensimmäisen sukupolven tynkämalli jota ei aikanaan virallisesti suomeen tuotu. Saatavissa euroopasta suhteellisen edullisesti, ei kuitenkaan ehkä ihan mainitulla budjetilla. Uudemmissa on kelpaamaton neliveto eikä edes ole pätkämallia tarjolla. Etuna suhteellinen uutuus jolloin varaosien saatavuus hyvä. Moottori myös AS-käyttöön suht. riittävä vakionakin. Kestävyys kelvollinen.

Lyhyemmällä analyysillä seuraavia:

Opel Vectra/Calibra: Halpa, yllättävän yleinen, erittäin hutera neliveto

Subaru Justy: En edes mainitse mitä kaikkea...

Subaru Legacy: Halpa, suht yleinen, pahasti ruostuva, Iso.

Suzuki Jimny: Mahdollinen RAV4:n kilpailija, ei kokemusta enkä ole enemmin tutkinut. Pienikoneinen (1.3)

Mitsubishi Pajero Mini/Junior: Japanin KEI-luokan kääpiöautoja. Jotkut raahanneet tännekin. Hyvää neliveto ja sikapieni koko. Haittoina harvinaisuus, varaosien saatavuus, CVT-vaihteisto ja ohjaus metsän puolella.

Toyota Celica: Mahdollinen Audin kilpailija. Ennenkaikkea kallis teinistatuksen vuoksi. Neliveto hyvä ja vahva, jonkinverran sukua corollalle.

Subaru Impreza: Kilpailija Audille. Yllättävän pieni, hyvä neliveto. Juoppo, sikäli kun sillä merkitystä on. Vielä yllättävänkin hinnakas. Versioita löytyy aivan laidasta laitaan.

Aikamoisia jorinoita

-Ville
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

Re: Hmm

Post by Ari »

Baas 009 wrote:Tätäkin on tullut pohdittua näiden rutkujen kanssa taistellessa useampaankin kertaan, vaihtelevin tuloksin...
Ville avasi asiaa erinomaisesti, joten jatketaan jorinoita omien rutkujen antamalla kokemuksella...

Toisilla on virtaa ja viitseliäisyyttä hitsata ja roplata autojen kanssa. Sellaista intoa katselee suuresti ihaillen ja ehkäpä hieman kaihoisastikin. Kyllä minäkin silloin joskus nuorena... :) Rolpausinnolla on kuitenkin harmillinen taipumus hiipua ja joskus jopa kadota kokonaan. Toki poikkeuksiakin löytyy eli toisilla into vain kasvaa ja kukoistaa - vuodesta toiseen.

Projekti "AS-neliveto hintaluokkaan 1.000. - 2.000" kuulostaa äärettömän uhkaavasti juuri tuollaista poikkeuksellista roplausintoa vaativalta harrasteelta. Ehdottelisin henkilökohtaista itsetutkiskelua. Eli harkintaa peliin, jos sielun syvissä syövereissä hiemankin epäilet kuuluvasi siihen valtavaan enemmistöön, jolla roplausinto on käänten verrannollinen lahoavan ajoneuvon vaatimaan työmäärään nähden.

Harkittavia muita ratkaisuja:

Iskette kilpailuparisi kanssa kumpainenkin yhteiseen pottiin 2.000 - 2.500 €. Tuolla 5.000 € summalla saisi Saksasta haettua RAV4:sen. Pirssi on erinomainen vaikka suoraan AS-urille. Tai jokin muu vastaava 4 WD-peli...

Jos hintaluokka 1.000 - 2.000 on ehdoton raja, niin 2 WD osastolta löytyy erinomaisia AS-kulkupelejä. Ei se neliveto ole millään mittarilla välttämätön. SM-voittoja napataan nytkin takavero Starletilla - jopa talvella! Ja muutama vuosi sitten SM:n kärkikahinoissa pyöri etuveto Seat Ibiza.

Mukava ja jopa hauska pelihän se neliveto on - kieltämättä, mutta ei millään tavalla välttämätön. 2WD pirssi ja alle kunnolliset karkeat kisakumit, niin varmasti pärjää jos vain kabiinissa on sopivasti osaamista :) . Ja ikävä kyllä se kabiinin sisäinen osaaminen ei kasva, vaikka alla olisi millainen nelivetotykki.
jari willner
Posts: 251
Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
Location: jyväskylä

Post by jari willner »

Joskus tuli mietittyä ravin kokoista land roverin mallia. olisiko freedom? paikallisen moottorikoneistamon vetäjä sanoi koneen olevan kelvoton "meillä ei korjata enää roverin koneita" :roll: noilla sanoilla suunnilleen.
Volvo242
Posts: 168
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:29 pm
Location: Loppi

Post by Volvo242 »

jari willner wrote:Joskus tuli mietittyä ravin kokoista land roverin mallia. olisiko freedom? paikallisen moottorikoneistamon vetäjä sanoi koneen olevan kelvoton "meillä ei korjata enää roverin koneita" :roll: noilla sanoilla suunnilleen.
Freelanderin bensa V6 tosiaan vähintäänkin mielenkiintoinen konstruktio... jos tykkää :roll: Tosin Englannista saisi postimalleja todella edullisesti.

Noita n. 1000e nelikkoja vaaditaan vähintään kaksi pihalle, jos yhden meinaa pitää kilpailukuntoisena. Leonen kanssa on ainakin näin. Viime keväänä hankitun Leone RX:n edullisuus on pikkuhiljaa selittynyt kesän aikana, mutta toistaiseksi ei ole rivahtanut mitään sellaista mitä ei varastosta löytyisi. Ruostehommat selviää sitten, kun leima loppuu, mutta onneksi on jo kausikin silloin ohi.
Keveytensä ansiosta kaasari-Leonenkin kyydissä saa ihan tarpeeksi pelätä :wink: ja turbon kyydissä vielä enemmän...

Legacy saattaa ainakin 1.8 koneella olla hieman laiskanpulskea, mutta varmasti alkuun riittää. Eikä nämä yleensä pelleiltään aivan hirveitä pommeja kait ole? Muutama kukkanenhan ja erivärinen maalaus kyljessä tekee autosta vaan persoonallisemman.

Toisaalta kaksivetoinen kauppakassikin soveltuu hommaan varsin hyvin, isommilla pyörillä saa helposti maavaraa. 2WD voi olla paikotellen parempikin kuin nelikko, esimerkiksi viime talven Alastaron SM, jossa oli ysikymppiä ysikympin perään, ehkä välillä muutama takapiikkikin, Starletit taisivat viedä silloin mennen tullen...


mm
Subaru Leone RX 4WD -85
avee
Posts: 18
Joined: Wed Jan 27, 2010 7:43 pm

Post by avee »

kyllähän se niin on että 4- vetoa tarvitaan pelkästään korvaamaan puuttuvia ajotaitoja. Katteltiin kyllä starletteja, mutta ei niitä ihan hirveästi ole tarjolla Hävettää tunnustaa, mutta ostettiin justy. Järkeähän siinä ei ollut, morjens huolettomat kilometrit :( . Mutta kattoos nyt kun saa auton pajalle että onko siitä mihinkään, jos ei niin se lähtee saman tien kiertoon..
jouni
Posts: 37
Joined: Mon Nov 06, 2006 12:30 pm
Location: Hauho

Post by jouni »

Villen listaan lisäisin vielä Volkkarin.
Tuohon hintaluokkaan menee nuo syncro-golffit aika useasti.
Hyvien II-koppaisten ja halvimpien III-koristen hinta alkaa kohta olla tuolla tasolla.
Kuten myös 1.6 koneisten Subaru Imprezojen.
Lada Niva voisi olla myös (hyvä) vaihtoehto, mutta alkaa olla harvinainen.

Mutta,mutta. Kun katselee tuota itsellä rakenteilla olevan aihion sähköjohtomäärää niin vähän hirvittää etukäteen että kuinka kauan mahtaa pelittää. Kompromissejähän nämä valinnat ovat.
Jarkko Heino
Posts: 161
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:45 am
Location: Lohja

Justyyn

Post by Jarkko Heino »

Varaosa pakkiin pyörälaakeri kamat & virranjakajan kansi + pyörijä (mikä lie sie kanne alla) ni ei iha heti jää pikkuviasta tie päälle.. (toivottavasti)
samoilija
Posts: 2
Joined: Tue Oct 12, 2010 8:54 am

Post by samoilija »

Hei kaikille

As alkoi kiinnostaa sen verran että päätin rekisteröityä tänne.

Mutta itse aiheeseen:

Onko kokemuksia ranskalaisesta as-autosta, kehtaako joku ajaa sellaisella
:lol:
Esim. 4wd bx tai 405 jne... Eivätpähän ainakaan ruostuisi niin herkästi

4wd Fiat Panda olisi varmaan hyvä, mutta aika harvinainen suomessa
AMa

Post by AMa »

samoilija wrote:As alkoi kiinnostaa sen verran että päätin rekisteröityä tänne.
Tervetuloa! Foorumilla jutustelu on aina mukavaa mutta AS on ehdottomasti parhaimmillaan maastossa, joten rohkeasti ilmottautumaan tapahtumiin!
samoilija wrote:Onko kokemuksia ranskalaisesta as-autosta, kehtaako joku ajaa sellaisella
Ei, juu.

Ranskalaiset ovat lähtöluetteloissa todella harvinaisia mutta syy ei ole siinä, etteikö niillä kehtaisi ajaa vaan ihan jossain muualla. Varmaan osittain myös asenteissa.

Kisaan kehtaa lähteä autolla kuin autolla. Itse istuin pari vuotta sitten yhden harkkarin Fiat Scudon kyydissä Savitaipaleella. Eräs nykyisin A-luokitettu RAVikuljettaja harrasti vielä muutama vuosi sitten Mazdan pick-upilla. Käytännön sanelemana toki aktiivisemmin harrastavien kalusto alkaa harrastusvuosien karttuessa enemmän tai vähemmän yhdenmukaistua.
samoilija wrote:Esim. 4wd bx tai 405 jne... Eivätpähän ainakaan ruostuisi niin herkästi
4wd Fiat Panda olisi varmaan hyvä, mutta aika harvinainen suomessa
Harvinaisten autojen ongelmaksi tulee helposti osien saatavuus, mutta mitään spekulointia ja arvailuja vakavampaa syytä en näe, miksei mainitsemillasi esimerkeillä voisi kisaan lähteä.

Opettelevalle kartturille pehmeä ja mukava auto on paljon helpompi lukea kuin jokin aktiivikilpailijan "kivireki". Siksi esmes tuo BX voisi olla todella käypä peli!

---

Kun tässä näitä nelikkoja tässäkin listataan, korostaisin vielä tuota Arin yllä kirjoittamaa hyvää muistutusta. Auton merkki, malli ja vetävien pyörien lukumäärä on suurimmalle osalle aktiiviharrastajia täysin yhdentekevää tuloksen (ja hauskanpidon) kannalta, puhumattakaan uusille tulokkaille. Paljon olennaisempaa on se, mitä niiden neljän pyörän välissä, hytin sisällä tapahtuu.
Tepi S
Posts: 128
Joined: Tue Sep 26, 2006 5:10 am
Location: Tetroit

Post by Tepi S »

Sit toisekseen useat muka nelivedot ilman lukkoja ei ole kyllä yhtään sen parempia kuin etu-/takaveto lukolla minkä saa ~500€ sen jälkeen on kyllä vaihtoehtoja reilusti.
EsaT
Posts: 71
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:15 am
Location: Lemu

Post by EsaT »

Tepi S wrote:Sit toisekseen useat muka nelivedot ilman lukkoja ei ole kyllä yhtään sen parempia kuin etu-/takaveto lukolla minkä saa ~500€ sen jälkeen on kyllä vaihtoehtoja reilusti.
Noin ei sanoa kuin etuvetomies.. :)

Mutta asiaan, tuosta Villen mainitsemasta quattrolisästä en oo ihan varma. Toki alkuperäiset osat jotain maksaa, mutta ei niitä tarvii vaihtaa kuin kerran jos sitäkään. Tarvike osiakin on saatavilla, mutta niitä saa sitten vaihdella jatkuvalla syötöllä.

Omalta kokemukselta audissa voimansiirto on pomminkestävää, sitä ei normikäytöllä saa rikki. Sama voimansiirtolinja on käytössä koko linjan, alkaen alle 100 heppaisista päätyen yli 200 heppaisiin ässiin. Toki pienoisia erojakin on, mutta ei mitään oleellista.

Heikoimmat kohdat löytyy alustasta, alatukivarren puslat ja iskarin yläpään kumit. "Motonet" laatuisia saa vaihtaa jatkuvalla syötöllä, mutta laadukkaammat kestää pidempään. Alaluokkien vauhdeissa nuokin kestää siinä missä muissakin, mutta yläluokkien vauhdeissa voi ongelmia ilmaantua.

Tuo parin tonnin budjetti on kyllä liian vähän rinkelikeulalle. Sillä voi just saada aihion, mutta ei sillä vielä paljoa rakentelemaan pääse.

Nää kommentit oli siis -87 ja uudemmille audeille. Vanhemmissa kantikkaissa ruoste taitaa vaivata aika rankalla kädellä.
boreham
Posts: 25
Joined: Sun Jan 06, 2008 3:29 pm
Location: PAIMIO

Post by boreham »

Osta suzuki vitara. Hauska auto ajaa ja vaihtoehtoisesti joko neli- tai TAKAVETOINEN! Istut vähän korkeammalla ja näet hyvin. JA ennen kaikkea HAUSKA! Eihän harrastamisen aina tarvi niin vakavaa olla...
Timo
Posts: 108
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:41 am
Location: Espoo

Post by Timo »

Jos kriteereinä ovat kohtuullinen liikkumiskyky, kestävä kori, kestävä tekniikka ja helppo rakennettavuus AS-käyttöön, ei jäljelle taida jäädä kuin yksi merkki...

Alkuperäisosat eivät taida olla sen kalliimpia kuin vaikkapa Subaruun tai Mazdaankaan, erona vaan se että niitä ei tarvitse vaihtaa kovin usein. Nuo Esan mainitsemat heikoimmat kohdatkaan eivät välttämättä ole kovin heikkoja; meillä meni ensimmäinen alatukivarren pusla vaihtoon neljän vuoden AS-käytön jälkeen. Normaalia järeämmät iskarin yläpäät maksaa muutaman kympin ja kestää pari vuotta kisakäytössä.
Post Reply