Mitä AS on 10-15 vuoden kuluttua?

Keskustelua lajin kehittämisestä, harrastajaystävällisyyden ja osanottajamäärän kasvattamisesta

Valvojat: Moderaattori, Moderaattorit

LVee
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2009 3:18 pm
Paikkakunta: Kuopio

Mitä AS on 10-15 vuoden kuluttua?

ViestiKirjoittaja LVee » Ke Heinä 12, 2017 4:16 pm

Kuka ajaa as-arvokisoja 10-15 kuluttua ja millä tyylillä, digi vai kyltitetty reitti?
Pitäisi kysyä että kuka harrastaa autosuunnistusta silloin? Jos oikeesti joku haluaa että 10-15 vuoden kuluttua tätä lajia harrastetaan, niin pitäisi tehdä joku iso remontti lajille. Teille ja meille jotka tykkäävät lajin nykyluonteesta, ei lajissa ole mitään muuttamista, arvokisoja on ja tulee olemaan valomerkkiin asti. AKK:n arvokisat ja lajin nykysäännöt voi jättää tällaiseksi ja viilata hiukan sieltä täältä tarvittaessa. Harkkareitakin on monella alueella mukavasti. Tulppa on kuitenkin siinä kohtaa kun lähdetään harkkareista ajamaan kisoja, heti pitäisi mennä arvokisoihin tai toiselle puolen Suomee ajamaan se eka kansallinen...niin että Kuopiolainen tai Oululainen aloittelija lähtis harjottelun jälkeen eka kisan ajamaan Naantaliin...täh?
Kansallisia ei tuu jos ei oo kilpailijoita ja toisinpäin, joten hankala yhtälö tällä hetkellä. Mitä tämän tulpan poistamiseksi sitten pitäisi tehdä. No ei mitään. Ajetaan arvokisoja niin kauan kuin tekijöitä ja kilpailijoita riittää.

t.Lasse V.
Kuopio

preriasusi
Viestit: 2
Liittynyt: To Touko 17, 2018 9:43 pm

Re: Mitä AS on 10-15 vuoden kuluttua?

ViestiKirjoittaja preriasusi » Pe Touko 18, 2018 9:59 pm

Tästä on toinenkin keskustelu, johon vataukseni paremmin sopisi, mutta viimeinen viesti on tammikuulta 2016. Vastaan nyt tähän oman ajatuksiani.

Tiistaina tuli ajettua E-luokassa harkkari pitkästä aikaa. Noin 20 vuotta sitten tuli ajeltua tai luettua karttaa viidessä harkkarissa E-luokassa. Nyt ohi mennen menin mainitsemaan lapselle, että olisi AS-kisat tulossa ja voitaisin lähteä kokeilemaan, niin yllättäen ipana innostui. Niin se 11-vuotias jälkikasvu luki karttaa, ja hämmästytti kartanlukutaidollaan ainakin minut - ei mennyt hermo, eikä tullut väsy reilun tunnin reitillä. Hauskaa meillä oli, ja tulos oli yli odotusten. VaToSUAn kisajärjestelyitä koulutuksineen ei voi kuin kiitellä. Todella hieno ilta oli 10 euron osallistumismaksulla, todella paljon vastinetta rahoille. Ajeltiin perhe-farmarilla reitti, ja E-luokkaan se sopi hyvin.

Kanta-Hämeen sarjassa ajetaan kyllä lisää harkkareita tänä vuonna.

Näillä näkymin jatkokin kiinnostaa, ja lueskelin jo mitä pitäisi hankkia että homma jatkuisi. etuvetoperhe-farkulla saattaa olla hieman tiukkaa jo C-luokassa. Hieman mietityttää et uskaltaisiko kokeilla kansallista kisaa C-luokassa nykyautolla. Mikä vaihtoehdoksi? Kakkosauton hankkiminen on aika mahdotonta. Se maksaa, sitä ei tarvita mihinkään muuhun, ja aina se vaatisi jotain ropeltamista, johon ei vain nykyajan hektisessä elämässä lasten ja työn kanssa ole aikaa. Että harraste jatkuisi, vaatimus olisi kyllä päästä ajelemaan perheen ainoalla autolla kisoja, ja se auto ei voi olla 90-luvun Rav4 tai 80-luvun lopun Subaru Justy. Jos miettii mitä nykyään myytäviä perheautovaihtoehtoja, tulee mieleen pienet kaupunkimaasturit - niissä olisi tilaa riittävästi käyttöautoksi, ja maavaraa sen verran että mökkiteitä pääsemistä mainostetaan ja ylistetään. Ykkösautolla jos ajaa, niin peltien pitäisi pysyä suht kunnossa, vaikka eihän ne pysy kunnossa muutenkaan jos erehtyy käymään autolla marketissa ostoksilla, jossa ovet hakataan joka tapauksessa. Oikeastaan mieluummin naarmuttaisin oman autoni AS-kisoissa kuin annan toisten tehdä sen markettien parkkipaikoilla.

Minulle kohtuullinen AS-autovaatimus olisi etuvetoinen kaupunkimaasturi M+S renkailla, pohjapanssarilla ja tabletilla, joka ajaisi ajotietokoneen virkaa. Iskarien vaihto parempiin vielä menisi. Esimerkkiautoja uusista voisi olla vaikka Dacia Sandero Stepway, Honda HR-V, Nissan Juke ja Citroen Cactus/C3 Aircross. Tämäautoluokka taisi syntyä vuosikymmenen alussa, ja havimpien hinnat ovat painumassa alle 5 tonnin. Autojen maavaran myötä voisi ajella hieman muuallakin kuin virallisella tiellä. Nelivetoisuutta jos tarvitsisi, valikoima kapenisi jo reilusti, ja hinta nousisi. Kilvellisiä autoja ei enää nykyään kilpureiksi rakentele - Kuppipenkit, 4-pistevyöt ja kaaret nyt on aivan mahdotonta enää leimata tämän vuosituhannen autoon, joskin alustan muutoskatsastus helpottui tänä vuonna, mutta ei alustaankaan isoja muutoksia saa tehdä.

Oma kokemus autosuunnistuksesta jää E-luokan reiteille, mutta onko mahdollista saada vaativammalla haastavia kisoja ko. etuveto katumaasturitasoisille autoille? Ja vielä siten että autot selviäisi siitä ehjänä. Jos olisi ainakin nykyaikaista kalustoa tarjolla ja tyrkyllä helposti tulevaisuudessa. Ei tuo ainakaan autojen maahantuojienkaan kiinnostusta vähentäisi, jos nyt ei sen noususta voisi haaveillakaan. Harraste ei saisi tyssätä liian kovaan rakenteluvaatimukseen. Auton rakentelu on kiva harraste, mutta vaatumus rakentaa AS-auto liian pitkälle karsii porukkaa ja paljon. Tuossa kisan jälkeen (oma auto kun on mikä on) lueskelin täältäkin viestejä autojen rakentelusta, ja AS-autoehdokkaiden pohdintoja, ja oli se auton tekeminen ja hankkiminen aivan liian hankalaa.

(Ja jos olisi talli ja aikaa ja mielläni voisin hankkia vaikka AS-Justyn harrasteautoksi ja kilpuriksi.)

Ajotietokoneeksi riittäisi tabletti, tai isohko älypuhelin GPS:llä - Ajatus jonkun trippi-ajotietokoneen asennuksesta autoon tuntuu aivan mahdottomalta -, joka samalla voisi jakaa sijaintia kilpailukeskukseen, jolloin saataisiin kilpailun seuranta liveksi. Älylaitteiden käyttöä huijaustarkoituksiin voisi nykyaikana valvoa auton sisäkameralla. Tämä tekniikka ei ole hankalaa, ja tehtävissä.

Nyt jännityksella odotan, vastaako tänne kukaan mitään näihin ajatuksiin, ja millä asenteella 8) :lol: .

joteam1
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Syys 26, 2006 7:37 am

Re: Mitä AS on 10-15 vuoden kuluttua?

ViestiKirjoittaja joteam1 » La Touko 19, 2018 9:45 am

Kyllähän noita autovaihtoehtoja, jotka mahtuu noihin kriteereihin, on nykyään ihan vaikka kuinka. Itse ajelin pari kisaa Skoda Yetillä, mutta paljoa tuota isompaa autoa en valitsisi. Yksi mikä itseä vähän kiinnostaisi, olisi Suzuki SX4. Kokemusta tuollaisesta ei henk.kohtaisesti ole, mutta "paperilla" tuokin voisi olla kohtuu hyvä vaihtoehto? Halvemmat niistä, kuten Skodastakin, ovat etuvetoja.
Varsinaiseksi kisa-autoksi rakentaisin, jos tarvetta olisi, jonkun volsun? A3 tai Golf tai Leon saattaisi olla potenttiaalinen? (Miksei Yetikin?)

jkotajar
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Loka 05, 2010 10:18 pm

Re: Mitä AS on 10-15 vuoden kuluttua?

ViestiKirjoittaja jkotajar » Su Touko 20, 2018 10:41 am

preriasusi kirjoitti:Tiistaina tuli ajettua E-luokassa harkkari pitkästä aikaa.

Tervetuloa taas mukaan!
Rohkeasti vain lähtöpaikalla juttelemaan muiden harrastajien kanssa. Kuuntelemaan vinkkejä ja rakentamaan sitä kautta omalle parille sopivaa toimintaa.

Ja kiitos viestiketjun aktivoimisesta. Mielestäni juuri E-luokkalaisten näkemystä tarvitaan, kun mietitään lajin tulevaisuutta!

Kaluston vaatimuksista olen vakaasti sitä mieltä että kaikkien C-luokan reittien tulisi olla jopa perheen ykkösautolla ajettavissa. Myös kansallisissa. Jotenpa toivoisinkin ratamestareiden tämän aina muistavan.
Säännöissähän sanotaan:
on C-luokan käytävä ensin kaikilla niillä alueilla, joiden voidaan olettaa menevän siviiliautolla ajamattomaan kuntoon


Omasta kokemuksesta sen verran että alkuun ajeltiin pohjoisen harkkareita E- ja C-luokissa. Silloin oli käytössä vanha micra joka ei koskaan saanut pohjapanssaria, eikä alustaakaan oltu uusittu pariinkymmeneen vuoteen. Hyvin sillä pärjättiin alueen kansallisissakin. Toki pusikoista ei tarvinnut sillä koslalla välittää.

Nykyisin ajetaan jo (valmiiksi) rakennetulla corsalla, mutta tarkoitus onkin kiertää CUP ja B-luokan harkkareita. Siellä saa mielestäni jo vähän haastavampaa maastoa ollakin. Toisaalta silti pohjapanssarin pitäisi tuoda vain lisäturvaa reitiltä eksymisiä varten ja toki ihan pahimmissa paikoissa mahdollistaa hieman nopeamman etenemisen.

C-luokissa käytiin reilu vuosi sitten myös opiskelijan ykkösautolla eli siviili-twingolla. Tälläkin pärjäsi ihan hyvin. Ei pohjapanssaria ja Compun virkaa hoiti vanha tabletti.

Lähtökohtana itsellä on aina ollut se, että kisa-autolla ajetaan myös kilpailumatka oli ne sitten vaikka Kuopio-Kemi tai nykyisin Helsinki-Joensuu.

Mielestäni pohjapanssarilla varustetun kaupunkimaasturin pitäisi riittää todella pitkälle. Ainakin B-luokan asti (SM karkeloista ei ole vielä kokemuksia). C-luokissa pitäisi selvitä vielä lähes naarmuitta mutta B-luokassa pitää sitten henkisesti varautua puskiin menoon. Tähän olen pohtinut tulevaisuutta varten auton yliteippausta, suojaisikohan se yhtään?


Näillä mietteillä kohti live seurantaa
Jarno

henkka_ok
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Touko 27, 2016 12:08 pm

Re: Mitä AS on 10-15 vuoden kuluttua?

ViestiKirjoittaja henkka_ok » Ma Touko 28, 2018 1:50 pm

preriasusi kirjoitti:Minulle kohtuullinen AS-autovaatimus olisi etuvetoinen kaupunkimaasturi M+S renkailla, pohjapanssarilla ja tabletilla, joka ajaisi ajotietokoneen virkaa. Iskarien vaihto parempiin vielä menisi. Esimerkkiautoja uusista voisi olla vaikka Dacia Sandero Stepway, Honda HR-V, Nissan Juke ja Citroen Cactus/C3 Aircross. Tämäautoluokka taisi syntyä vuosikymmenen alussa, ja havimpien hinnat ovat painumassa alle 5 tonnin. Autojen maavaran myötä voisi ajella hieman muuallakin kuin virallisella tiellä. Nelivetoisuutta jos tarvitsisi, valikoima kapenisi jo reilusti, ja hinta nousisi. Kilvellisiä autoja ei enää nykyään kilpureiksi rakentele - Kuppipenkit, 4-pistevyöt ja kaaret nyt on aivan mahdotonta enää leimata tämän vuosituhannen autoon, joskin alustan muutoskatsastus helpottui tänä vuonna, mutta ei alustaankaan isoja muutoksia saa tehdä.


Tämä lienee vielä aivan toteutettavissa ja käyttökelpoinen. Kisa- ja suunnistusteknisesti tuolla setupilla pärjää periaatteessa SM-tasolle asti. Esimerkkinä voi käyttää meidän nykyistä kalustoa tuolta SuunnistusSitruuna-topikin alta: '05 etuvetoinen "nykyauto", jossa kaikenmaailman bägit absit espit ja vakiopenkit (vähän sporttiset, muttei kupit). Kojelaudassa telineet tabletticompulle ja gps-tripille, ei varsinaisia kiinteitä lisämittareita. Karttapöytä irtomallia. Karkeat renkaat, jotta kahdella vetävällä ei jää heti kiinni.

Ajamisen puolelta jos ei nyt tökkää niin hidastuu jo vähän aiemmin. Jossain kohtaa siinä B-luokkaan siirtyessä reittien sujuva ja ripeä suorittaminen vaatii melko säälimätöntä kaluston käyttöä. Omalla kohdalla tarkoittaa kattavaa panssarointia, tanakampaa alustaa ja autoa, jonka peltejä ei juuri tarvitse varoa, eikä tarvitse huolehtia siitä pääseekö kotterolla maanantaina töihin. Ja riittävästi valoja eteen ja taakse. Tuloksena tarkoitukseen pyhitetty kalusto, jolla tarvittaessa voi ajaa muutakin. Tämä oli myös yksi olennaisia lajin kiinnostavuutta kohentaneita asioita kun kaluston varominen loppui ja autourheilu alkoi. Nykyään on melkeimpä sitä hauskempaa, mitä syvemmälle puskaan taikka monttuun sukellellaan, ja varsinkin jos sen saa tehdä vauhdilla.

Kun kaikki kuitenkaan eivät ole samanlaisia metsäneläimiä kuin me, koitan kannustaa etenemään niistä lähtökohdista mitä on. Autosta on vastuussa kuljettaja, ja kaikkiin pahimpiin paikkoihin ei ole autoaan pakko tunkea vaikka reitti sinne veisikin. Vauhdilla voi myös säädellä melko lailla peltien ja alustan kestävyyttä. Koska lajissa palkitaan ja mitataan myös kuljettajan taitoja, en usko suunnistuksellisen M-luokan reitin kestopäällysteellä keinoesteitä kierrellen olevan mikään hitti ainakaan vasemmalla puolella autoa istuvien keskuudessa. Suosittelen kirjoittajaa etenemään nykyisellä tai kaavaillulla kalustolla E- ja C-luokkien puitteissa ja tunnustelemaan, miltä laji alkaa maistua ja mitkä siinä ovat ne mieluisimmat kohdat. Jossain siellä B-luokan kynnyksellä alkaa varmaan olla selvillä, haluaako lajissa edetä "perinteisellä tavalla" vai kaipaako enemmän suunnistushaastetta mutta vähemmän ajamista.

jkotajar kirjoitti:Kaluston vaatimuksista olen vakaasti sitä mieltä että kaikkien C-luokan reittien tulisi olla jopa perheen ykkösautolla ajettavissa. Myös kansallisissa.


Tätä et kyllä halua noudattaa itsekään kirjaimellisesti. Kuvitteleppa tuore V90 Volvo pyörimään edes teollisuusalueelle ja pudottamaan pikkusen parkkipaikan luiskaan noin 10cm maavaralla... :lol:

okulaari
Viestit: 126
Liittynyt: Su Loka 16, 2011 9:28 pm

Re: Mitä AS on 10-15 vuoden kuluttua?

ViestiKirjoittaja okulaari » To Touko 31, 2018 12:22 am

Yliniemen muistokilpailuun kun en saanut RAV:ia katsastettua, jouduin turvautumaan ns. työmatka-, AS-harkkari- ja tenavien kurahaalari kyydityksiin tarkoitettuun perheen vitosautoon, Nissan Micraan (K11). SM reitti ajettiin läpi täysin vakiolla henkilöautolla, ilman minkään näköistä pohjapanssaria, lisävaloja tai alustan muutoksia. Ainoa minkä tein oli se, että nypin emännän auton talvirenkaista nastat ja sijoitin ne vetäville pyörille. Tankillisella ajettiin pohjanmaalta lähtöpaikalle ja siihen päälle vielä 2/3 SM reitistä ennen kuin hikeä alkoi vähäisen polttoaineen vuoksi puskemaan ohimolle. Trippinä toimi wanha ST-Pilot 2, jota en vielä tänäkään päivänä osaa muihin tarpeellisuuksiin käyttää (näkyy AT pisteissä). Plussaa on auton keveys (930 kg), ketteryys ja hintataso, sillä moisia riisikuppeja saa hankittua alle 500€:n. Vakuutukset ja varaosat ovat alan liikkeiden halvimmasta päästä. Jakoremmiä ei tarvitse vaihtaa kun autossa on ketju. GX malleissa turvallisuus on viritetty huippuunsa, sillä ohjaustehostimella varustetun auton ohjauspyörä kätkee sisälleen myös nykyautoissa vakiovarustukseen kuuluvan AirBag pussukan. Sitä onko siitä sitten kolaritilanteessa mitään hyötyä, en nyt tässä lähde perkaamaan. Joka tapauksessa auto on kapeutensa ja maavaransa ansiosta täysin riittävä E-, C- ja jopa B-luokan reiteille. SM-reiteilläkin pärjää kohtuullisesti jos pyöritykset on metsäpoluilla, piha-alueilla tai maatilojen pihoissa. Sora- ja hiekkamontuilla ja vettyneillä pelloilla tulee sitten jo nelikoilta huolella pataan, sillä vetopito ei vaan yksinkertaisesti niillä pyynneillä riitä. Kuopii, kaivaa ja pompottaa kyllä muttei etene, ja siitähän tuo halavatun kello ei tykkää.