Ajomääräyksestä luopuminen

Keskustelua lajin kehittämisestä, harrastajaystävällisyyden ja osanottajamäärän kasvattamisesta

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Timo
Posts: 108
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:41 am
Location: Espoo

Ajomääräyksestä luopuminen

Post by Timo »

Mitä arvon harrastajat ovat mieltä ajatuksesta että siirtymille olisi ilmoitettu maksimiaika ja suunnistusosuuksilla ei olisi aika/nopeuspyyntejä lainkaan vaan jokainen käytetty sekunti toisi vastaavan määrän virhepisteitä (ihanneaika olisi käytännössä nolla)? Ei tarvittaisi keskinopeusajoa eikä compuja laskemaan aikataulussa pysymistä ja voitaisiin vaikka luopua koko ajomääräyksestä jos siirtymien maksimiajat olisivat kartoissa. Siirtymien pitäisi sitten olla sellaisia että niillä on väljät maksimiajat eikä suunnistustehtäviä, ettei tulisi kaahausta mitä nykyään tapahtuu usein aka-ajolla ajettaessa ainakin ylemmissä luokissa. Suunnistusosuuksilla pitäisi olla riittävästi RT-asemia ettei vaikealla jaksolla olisi kannattavampaa oikaista suoraan JAT:ille kuin ajaa reittiä pitkin.

Timo Leppäkorpi, AS-lajiryhmä
jps
Posts: 26
Joined: Sun Nov 05, 2006 4:41 pm
Location: loimaa

Re: Ajomääräyksestä luopuminen

Post by jps »

Nyt alkaa mennä jo hyvään suuntaan, todellakin joskus tuskaillut kisan ajomääräyksiä tehdessä/teettäessä jonkin verran tuota asiaa, siirtymät menisi loistavasti joissain kisoissa juurikin ajan sekä keskinopeus ilmoituksen mukaan kokonaan ja pyörityksissä voisi käyttää edellä mainittua tyyliä myös mahdollinen pyörityksen väli at ? jossain pisteessä voisi toimia, kuittaisi samalla tauluja?!
Tsaari
Posts: 102
Joined: Tue Jan 25, 2011 1:12 pm

Re: Ajomääräyksestä luopuminen

Post by Tsaari »

Kommentti tähän ajatukseen:

Aikataulun ja ajanlaskun osaaminen on ollut perinteinen osa ST-ajoa ja autosuunnistusta, enkä ainakaan itse ihan kokonaan siitä luopuisi. Mieluummin sitä "älykompun" kehittämistä kannustaisin. Lisäksi näillä keskinopeuksilla on myös ratamestarityössä ihan aito funktio, joka tuossa Timon viestissä tuli sivulauseessa esiin. Eli tietyillä alueilla lupaehtona on sovitut nopeusrajoitukset, joita on välillä haastavaa saada kisailijat noudattamaan. Ajomääräyksessä nököttävä keskinopeus ja AT:n pelko on tehokas, toisin kuin ajoaika, jolloin mennään monesti "hyvän maun" rajoilla johtuen siitäkin, ettei aina tiedä tai ehdi laskea, paljonko seuraavaan pisteeseen on matkaa ja ehditäänkö tällä nopeudella.

Ajoajan käyttäminen pyörityksellä tuottaa saman ongelman eli ainakin M-luokassa näillä jaksoilla mennään niin lujaa kuin pystytään ja mieluummin sitten odotetaan JATilla, jos ylimääräistä aikaa jää. Ja valitettavasti myös näillä siirtymäosuuksilla tuppaa käymään samoin. Itse sorruin viime vuoden SM-kisan ratamestaroinnissa sekä liian löysiin aikapyynteihin ennen mittistä olleilla jaksoilla sekä ajoittain liian hitaisiin keskinopeuksiin kisan loppupuolella. Kokemus on näissäkin valttia ja sitä minultakin vielä puuttuu reitinteossa.

Väli-AT on itselleni kirosana, koska keskellä vaikeata jaksoa oleva AT lähinnä tuplaa myöhät tai pahimmillaan esim. renkaanvaihdossa kulunut aika kertautuu tuplavirhepisteinä, jos jaksolla on väli-AT. Toki ennakko-AT:ksi tarkoitetullakin asemalla voi näin käydä. Ennemmin pilkkoisin pitkän jakson kahdeksi lyhyeksi JAT:n avulla, silloinkin sujuvasti edenneitä palkitaan riittävästi ja seuraavalle pyöritykselle lähdetään taas samalta viivalta.

Yksi asia keskinopeuden puoltamisessa on myös se näkökulma, että joskus on aika hieno tunne, kun vaativalla jaksolla onnistut hyvällä ajolla pysymään edes lähellä nollaa, eikä koneessa puhtaalla vedolla ole lähtökohtaisesti se -600 p.

Mutta jatketaan kehittämistä ja heitellään ideoita, niin hyviä kuin vielä parempiakin :D

Terv. toinen Timo
timo mäkelä
Posts: 36
Joined: Mon Oct 23, 2006 1:59 pm

Re: Ajomääräyksestä luopuminen

Post by timo mäkelä »

Tämä ensimmäisen Timon ehdotus, on aika lähellä Ruotsalaista tyyliä. Ruotsissa ajettaessa olen useasti miettinyt, miten ne saa luvat noille nopeille siirtymille, kun siellä ei oikein ymmärretä edes tuon ennakon päälle, joten vauhdit ovat aika hulppeat.

Tämän vuoden Armonlaaksossa tullaan toteuttamaan mahdollisesti tuon ensimmäisen Timon vaihtoehtoa, mutta muuten olen toisen Timon kannalla keskinopeuksien käytöstä, ajatellen lähinnä siirtymien nopeuden rajoittamista. Meillä tuo nopeuksien valvonta voidaan toteuttaa vaikka tutkalla, joka on hieman voimakkaampi pelote kuin ennakko AT.

Se että nyt ajomääräyksessä oleva tieto olisikin kartoissa, on ehkä liikenne turvallisuuden kannalta hieman huono juttu, kun kuski ajamisen lomassa alkaa kurkkimaan mitä aikoja siellä kartoissa on.

Hyvä että on uusia ajatuksia, kehitellään niitä, niin hyvä tulee.

Terv, kolmas Timo
jkotajar
Posts: 64
Joined: Tue Oct 05, 2010 10:18 pm

Re: Ajomääräyksestä luopuminen

Post by jkotajar »

Mielenkiintoista on kuulla konkareiden mielipiteitä kaahailusta.

Itselläni harrastus on kuitenkin alkuvaiheessa ja koitan katso asiaa niin ihan aloittelijan kun jo kansallisissa pyörivän näkökulmasta. Olen kuitenkin vähän samoilla kannoilla, että aikataulun hahmottaminen on tärkeä osa suunnistusta.
Otetaan tähän vaikka esimerkkiä juuri ajetusta Kemin harkkarista, jonka tulokset on nyt kaikkien nähtävillä. (http://autosuunnistus.fi/2016/1601/tl%2 ... 1.2016.pdf)

JAT1 toi jo ennakkoja osalle E luokasta. C-luokassa kaikki pääsi jo ennakkojen vauhtiin ja mekin olimme hieman ajoissa, mutta odottelimme ajan kohdalleen.
Pyyntien tulisi tosiaan olla kullekin sarjalle sopivat. Tämä lienee todella haastavaa. Tai ainakin yhden harkkarin ratamestaroinnin perusteella sopivia aikoja sai kyllä vetää aika hatusta eri luokille. Toivottavasti kokemus tuo tähän lisää varmuutta. Säännöissähän on suurempi rankasu liian nopeasta ajosta jotta turhaa kaahailua vältettäisiin. JAT toimii siihen vähän huonommin mutta ennakkoja pois ottavat ATt ovat itselle kyllä kuskina tuttuja. Ne saavat kyllä pysymään parhaansa mukaan aikataulussa. Keskellä vaikeaa jaksoa oleva AT ehkä turhauttaa M ja A luokissa, mutta pyynnit saattavat kyseisellä jaksolla olla ihan sopivat C-luokalle ja palkita suunnattomasti kun samaiselle ATlle tultiin ainakin lähes nollilla, oli se sitten myöhiä tai vaikka vähän ennakkoakin.

JAT2 onnistui Kemin harkkarissa lähes kaikilla ajaa nollille. Tämä selittyy sillä että käytössä oli ennakkovapaa JAT.
Jos vain miehistöä tai emit asemia riittää suosisin itse näitä ensisijaisesti siirtymien päihin. Tällöin ajat voi laittaa sopivan löyhiksi. Sopii erityisesti jos siirtymällä on valoja. Ja jos kahausta haluaa poistaa niin pariin kisaan sopivaan paikkaan tutka pystyyn ja sääntöjen rangaistukset voimaan. Alkaisi taas aikataulussa tarkemmin pysyminen kiinnostaa kaahailun sijaan siirtymilläkin, tai ainakin kuski muistaisi vilkaista nopeusmittaria.


Toki mikäli halutaan kokeilla suunnistusosuuksilla menemistä niin lujaa kuin pääsee, ilmeisesti huiput niin jo tekevätkin, niin voihan nykyisestä ajomääräyksestä laittaa tavoitteeksi yhtä hyvin 0s, 5s, 1m 15s kuin 80km/h. Kuulisinkin mielelläni todella tiukojen tavoiteaikojen kokeilusta. Tämä vaatii vain rohkean ratamestarin ja oikeasti kokeilulle soveltuvan alueen. Ainakaan Kuopion teollisuusalueilla en uskalla tätä ketään laittaa kokeilemaan.


Napataampa vielä tuosta viimeksi tulleesta kommentista koppia. Onko sama onko ajat merkitty ajomääräykseen vai jokaiseen karttaan? Ajomääräyksen pois jättäminen toisi osittain paljon lisää haastetta ja cumpun käyttö vähenisi, jos jokaisen pätkän tajoite olisi kyseisessä karttapalassa pistevälien kanssa ilmoitettuna. Sinällään lienee sama vilkuileeko kuski ajomääräyksestä vai kartasta tuota tietoa jos sen haluaa tarkastaa.


--
Jarno Kotajärvi
C-luokka ja vain yhden harkkarin ratamestarikokemus
Timo
Posts: 108
Joined: Tue Sep 26, 2006 8:41 am
Location: Espoo

Re: Ajomääräyksestä luopuminen

Post by Timo »

Kokonaan ajoaikoihin siirtyminen vaatisi käsittääkseni sen että lajin pitäisi muutenkin hieman muuttua nykyisestä. Pyöritysten väliset siirtymät ajettaisiin isoja teitä tai joka tapauksessa niin ettei välillä ole suunnistustehtävinä esim. vanhan pohjien hakua ja aika olisi ilmoitettu niin yläkanttiin ettei mitään kaahaustarvetta tulisi vaikka joutuisi suorittamaan esim. renkaanvaihdon tai muun pikkuremontin. Tämäkin toki muuttaisi lajia totutusta, mutta vaikka nykyharrastajat pitävätkin lajista sellaisenaan, todennäköisesti joudumme jollain lailla muuttamaan lajia houkutellaksemme uusia harrastajia mukaan.

On myös ehdotettu ettei siirtymille olisi välttämättä karttaa järjestäjältä, vaan kilpailijat saisivat ajaa valitsemaansa reittiä seuraavalle pyöritykselle. Tässä pitäisi huolehtia että ajetaan yleisessä käytössä olevia teitä eikä mennä yksityisteille joita ei ole lupa käyttää.

Timo Leppäkorpi, AS-lajiryhmä
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Re: Ajomääräyksestä luopuminen

Post by eero »

Olisko vallan mahdotonta jos vaikka tuo ajomääräys olisi kilpailijoille saatavilla sähköisesti?

Voisi ennen kisaa sen sitten ladata vaikkas siihen mahdolliseen älylaitesovellukseen, kisapaikalla voisi sitten varmistaa ja tehdä ne viimehetken muutokset kun ratamestaajan virheet on joku korjannu?

Samaten luopuisin kylläkin siitä väsyneestä Jattikartasta joka ei oikeastaan palvele ketään, yhtä hyvin voisi ottaa valokuvan siitä kilpailupaikan ilmoitustaululla olevasta ja katsella tarvitaessa siitä jos kovinkin on tarve. Sensijaan miettisin vaihtoehtoa että ne Jattien paikat olisi saatavilla GPS-koortinaatteina ja niitä voisi hyödyntää ( Älylaitesovellushan voisi kertoa että matkaa linnuntietä on noin 5.7 km Jat 3:lle), tuo olisi mielestäni parempi tieto. Samaten tuomariston olisi kiva kisaa seurata ja siirtyä kun tietäisi missä mikäkin Jatti sijaitsee.

Mitäs muut tuumailee?

Tietenkin on nyt sitten oltava se perinteinenkin vaihtoehto, tehtäköön tuo vaikka siten että ne jotka ei tarvii noita paperisia versioita saisivat alennusta, maksaahan se tulostus jotakin ja ainakin vaivan.

Ratamestarin työtä tuo ei nyt paljoa muuta, kunhan painaisi nappulaa siinä älyluurisovelluksessa jotta tässä jat ja antaisi nummeron => siitä file ulos ja jakoon.
Post Reply