Kehityspohdintaa
Posted: Wed Jan 20, 2016 9:25 pm
Kirjoittaja Pepe » 31.12.15 15:16
Tämä aihe sopisi kohtaan: "Avointa keskustelua as-tulevaisuudesta", mutta en osannut sitä avata aktiiviseksi.
Tämä autosuunnistuksen nykytila (vähenevät kilpailijat, vähenevät kilpailut) johtuu meistä konkareista. Olen nyt runsaat 3 vuotta (myytyäni kaluston) seurannut sivusta tätä hienon lajimme kutistumisen tuskaa. Kun ei itse ole enää pelin keskellä, alkaa katsomosta nähdä asioita uudella tavalla.
Lajin kehittämisen keskiössä ovat olleet aktiivikilpailijat, erityisesti kilpailijana menestyvät konkarit. (Tämä on tyypillistä pienille lajeille). Nämä konkarit ovat ohjanneet mielipiteitä, asenteita ja sääntöjen kehitystä. Ovat ohjanneet lajia itseään kilpailijana miellyttävään suuntaan. Näin ovat kehittyneet säännöt ja käytännöt, jotka eivät johda lajissa pitkäaikaiseen elinkelpoisuuteen. Omat ajatukseni ovat tähän asti olleet vallinneen kehityksen myötäisiä. Mutta, koska on alettu arvostaa suunnistuksellisesti yhä vaikeampia kilpailuja, ovat ratamestarit halunneet näyttää arvostettavan reitinteon osaamistaan. Ja maastotyön yhteydessä on vielä ruvettu "herkuttelemaan" ja tekemään paljon enemmän kuin tarpeellista. Tähän työläyteen on kisanteon innostus alkanut vähentyä. Nykylaji on enää pienen piirin omaa kivaa, johon on ulkopuolelta todella vaikeata päästä sisälle. Minusta nykylaji on hieno. Sillä vaan ei näytä olevan sellaisenaan tulevaisuutta. Mainitsin, että myin "kaluston". Olen sen jälkeen useinkin ajatellut, että olis kiva välillä lähteä harkkareihin, mutta kun ei ole kalustoa, vaikka pihalla on kaksikin autoa.
Laji tulee palauttaa sellaiseksi, että kaikkiin luokkiin voi osallistua myös tavallisella henkilöautolla, ilman että ensin tarvitsee hankkia AS-kalustoa.
Näin se oli silloinkin, kun kalenterikisoja oli yli 200, ja autokuntia lähes 200, siis yhdessä kisassa.
Lohduttavaa on tieto, että tähän ei tarvitse mitään sääntömuutoksia, koska ongelma on pelkästään korvien välissä, eli asenteissa. Aletaan vain arvostaa sitä, että reitin voi ajaa tavallisella henkilöautolla.
Vielä 70-luvun puolivälin jälkeen voitettiin SM-osakilpailu laittelemattomalla henkilöautolla. Ja jo silloin ajettiin maanteiden ulkopuolella, voittajaparilla yli 2000 pistettä. (Se onkin ainoa voittamani SM-osakilpailu). Osallistujia MA-luokissa oli yhteensä yli 90 autoa.
Noihin aikoihin alkoikin lajin alamäki, ei kilpailujen laadussa, vaan kilpailujen ja kilpailijoiden lukumäärissä. Mentiin metsään, entistä syvemmälle metsään, ja menestyäkseen ei enää tavallinen henkilöauto riittänytkään, vaan alettiin tarvitsemaan AS-kalustoa. Tämä lisäsi ratamestareiden mahdollisuuksia entistä vaikeampien, monella tavalla hankalien, mutta arvostettujen reittien tekemiseen.
Niin, ja nyt ollaan tässä.
Ehdotuksia.
Jos ei heti muutoksia kansallisiin, niin tulevaisuutta varten voi laittaa korvien väliin muhimaan, että on arvostettavaa laatia kaikki reitit niin, että osallistuakseen ei tarvitse "AS-kalustoa", vaan reitti on järkeä käyttäen ajettavissa tavallisella henkilöautolla.
Sitten harkkarit.
Harkkarien kaikki reitit tulee voida ajaa tavallisella henkilöautolla.
Harkkarit EIVÄT ole kilpailuja, mutta tulokset lasketaan ja julkistetaan.
Harkkareissa ei ole luokkia, on vain radat A, B ja C, on oma vaikeusasteensa.
Jokainen voi ajaa minkä tahansa reitin, riippumatta virallisesta luokituksestaan.
Sääntömuutosten osalta vuosi 2016 lienee menetetty, mutta näillä muutoksilla lajin pelastusoperaatiossa voidaan aloittaa jo nyt. Siis vain muuttamalla käytäntöjä ja arvostuksia.
Sääntömuutosheittoja alkaa täältä tulla sitten ensi vuonna.
Hyvää Uutta vuotta
Sääntömuutosheittoihin palaan heti ensi vuonna
Pepe
Tämä aihe sopisi kohtaan: "Avointa keskustelua as-tulevaisuudesta", mutta en osannut sitä avata aktiiviseksi.
Tämä autosuunnistuksen nykytila (vähenevät kilpailijat, vähenevät kilpailut) johtuu meistä konkareista. Olen nyt runsaat 3 vuotta (myytyäni kaluston) seurannut sivusta tätä hienon lajimme kutistumisen tuskaa. Kun ei itse ole enää pelin keskellä, alkaa katsomosta nähdä asioita uudella tavalla.
Lajin kehittämisen keskiössä ovat olleet aktiivikilpailijat, erityisesti kilpailijana menestyvät konkarit. (Tämä on tyypillistä pienille lajeille). Nämä konkarit ovat ohjanneet mielipiteitä, asenteita ja sääntöjen kehitystä. Ovat ohjanneet lajia itseään kilpailijana miellyttävään suuntaan. Näin ovat kehittyneet säännöt ja käytännöt, jotka eivät johda lajissa pitkäaikaiseen elinkelpoisuuteen. Omat ajatukseni ovat tähän asti olleet vallinneen kehityksen myötäisiä. Mutta, koska on alettu arvostaa suunnistuksellisesti yhä vaikeampia kilpailuja, ovat ratamestarit halunneet näyttää arvostettavan reitinteon osaamistaan. Ja maastotyön yhteydessä on vielä ruvettu "herkuttelemaan" ja tekemään paljon enemmän kuin tarpeellista. Tähän työläyteen on kisanteon innostus alkanut vähentyä. Nykylaji on enää pienen piirin omaa kivaa, johon on ulkopuolelta todella vaikeata päästä sisälle. Minusta nykylaji on hieno. Sillä vaan ei näytä olevan sellaisenaan tulevaisuutta. Mainitsin, että myin "kaluston". Olen sen jälkeen useinkin ajatellut, että olis kiva välillä lähteä harkkareihin, mutta kun ei ole kalustoa, vaikka pihalla on kaksikin autoa.
Laji tulee palauttaa sellaiseksi, että kaikkiin luokkiin voi osallistua myös tavallisella henkilöautolla, ilman että ensin tarvitsee hankkia AS-kalustoa.
Näin se oli silloinkin, kun kalenterikisoja oli yli 200, ja autokuntia lähes 200, siis yhdessä kisassa.
Lohduttavaa on tieto, että tähän ei tarvitse mitään sääntömuutoksia, koska ongelma on pelkästään korvien välissä, eli asenteissa. Aletaan vain arvostaa sitä, että reitin voi ajaa tavallisella henkilöautolla.
Vielä 70-luvun puolivälin jälkeen voitettiin SM-osakilpailu laittelemattomalla henkilöautolla. Ja jo silloin ajettiin maanteiden ulkopuolella, voittajaparilla yli 2000 pistettä. (Se onkin ainoa voittamani SM-osakilpailu). Osallistujia MA-luokissa oli yhteensä yli 90 autoa.
Noihin aikoihin alkoikin lajin alamäki, ei kilpailujen laadussa, vaan kilpailujen ja kilpailijoiden lukumäärissä. Mentiin metsään, entistä syvemmälle metsään, ja menestyäkseen ei enää tavallinen henkilöauto riittänytkään, vaan alettiin tarvitsemaan AS-kalustoa. Tämä lisäsi ratamestareiden mahdollisuuksia entistä vaikeampien, monella tavalla hankalien, mutta arvostettujen reittien tekemiseen.
Niin, ja nyt ollaan tässä.
Ehdotuksia.
Jos ei heti muutoksia kansallisiin, niin tulevaisuutta varten voi laittaa korvien väliin muhimaan, että on arvostettavaa laatia kaikki reitit niin, että osallistuakseen ei tarvitse "AS-kalustoa", vaan reitti on järkeä käyttäen ajettavissa tavallisella henkilöautolla.
Sitten harkkarit.
Harkkarien kaikki reitit tulee voida ajaa tavallisella henkilöautolla.
Harkkarit EIVÄT ole kilpailuja, mutta tulokset lasketaan ja julkistetaan.
Harkkareissa ei ole luokkia, on vain radat A, B ja C, on oma vaikeusasteensa.
Jokainen voi ajaa minkä tahansa reitin, riippumatta virallisesta luokituksestaan.
Sääntömuutosten osalta vuosi 2016 lienee menetetty, mutta näillä muutoksilla lajin pelastusoperaatiossa voidaan aloittaa jo nyt. Siis vain muuttamalla käytäntöjä ja arvostuksia.
Sääntömuutosheittoja alkaa täältä tulla sitten ensi vuonna.
Hyvää Uutta vuotta
Sääntömuutosheittoihin palaan heti ensi vuonna
Pepe