23.10 Valikko "24" !!

Ennakkotietoa kilpailuista, tuloslinkkejä ja kisojen jälkipuintia.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Jarkko Heino
Posts: 161
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:45 am
Location: Lohja

Post by Jarkko Heino »

14

Päivitin osallistujamäärää 17.10
Last edited by Jarkko Heino on Sun Oct 17, 2010 10:13 pm, edited 5 times in total.
pertti.kokkonen3
Posts: 29
Joined: Wed Dec 24, 2008 12:41 pm
Location: nastola

Post by pertti.kokkonen3 »

Mahtaako tämäkin kilpailu vaatia lisenssin? 8)
Jarkko Heino
Posts: 161
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:45 am
Location: Lohja

Pertti

Post by Jarkko Heino »

Ei tarvitse lisenssiä! Ainoastaan tieliikenne hyväksytysti katsastettu ajoneuvo ja kuljettajalla voimassa oleva ajokortti pitää olla!!

Tänään koluttiin 134km 7h aikana ja rastipisteitä kertyi noin 90. Alue oli 1/4 osa yhdestä 6h kisa-alueesta. Alkoi askarruttamaan että pitäisköhän vähän rajata aluetta pienemmäksi.... ?? :shock:
KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Post by KariM »

Tapahtuman infosivut avattu. Kyseessä on siis tapahtuma eikä varsinaisesti kilpailu.
Jarkko Heino
Posts: 161
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:45 am
Location: Lohja

Rastit tehty ja..

Post by Jarkko Heino »

Urakka etenee ja nyt on takaluukussa enää 300?? rastia kait :)
(kuka noit pystyy laskee)


Päivitetty 15.10.2010
Last edited by Jarkko Heino on Fri Oct 15, 2010 9:46 pm, edited 3 times in total.
HAK
Posts: 46
Joined: Mon Aug 20, 2007 7:39 am
Location: Turku

Post by HAK »

Moro

Onko fillariluokassakin sooloilu kielletty. Ei tunnu löytyvän yhtään riittävän yllytyshullua.
Jarkko Heino
Posts: 161
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:45 am
Location: Lohja

Post by Jarkko Heino »

Fillariluokassa saa sooloilla.
Turvavarustelu oltava kunnossa!!! (kypärä, valo ja heijastimia pyörässä ja polkijassa)
Jarkko Heino
Posts: 161
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:45 am
Location: Lohja

Post by Jarkko Heino »

Väliaika mietintä

Reitistä koluttu noin 80% / Kilvitetty 50%.....
Kilpiä tultaneen tekemään 200 lisää josko sit riittäis lystin loppuun asti!? :D

Ilmomäärä alkaa olee 50% joten viel mahtuu mukaan.
Puskista kuultuja huhuja ja mietteitä ni tarkennan tähän viel varuiks.

Osallistumismaksu on 25€ ja sillä saa ajaa kaikki jaksot tai vain osan. Ihan oman halun ja menojen sekä jaksamisen suhteen.
EMME ole kieltäneet kilpureita vaan ainoastaan TOIVONEET ettei niillä tultaisi kun nuo paikalliset alkaa häiriintymään et miks "ralliautot" tääl pörrää.

Huomioitavaa: Nyt on hirvestys käynnissä joten värikästä vaatetta päälle!!
Pimeällä OIKEASTI suosittelen heijastimia ukkoihin!! Auto ku seisoo jossai vilkku päällä ni sitä kanssa-autoilija varoo ja väistää... ei se osaa katella ympärille et jostai tulee rastin löytänyt ihminen sen eteen!!!!
Vielä jos sataa tai on sumua ni aina vain tärkeämpää.

Tänään Sunnuntaina reitillä 13h & 400km :wink:
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Post by Baas 009 »

Jahas, ja näkyy lopullinen info ilmestyneen

Infosivulle
Jarkko Heino
Posts: 161
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:45 am
Location: Lohja

Do diih

Post by Jarkko Heino »

Himpun on pitänyt kiirettä tämän viikon mutta nyt on rastit 98% maastossa.
Loput 2% tänään ja huomenna jotta säilyisivät paremmin paikallaan.

Nyt Lohjalla satelee lunta joten liukasta saattaa olla jos/kun nuo sulaa ja jäätää tiet..
(huomiona JOS jollakin on kesärenkaat alla)

Lähtöluetteloa emme arvo etukäteen vaan se muotoutuu Lauantai-aamun aikana osallistujien ilmottautumisen yhteydessä.. :wink:
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Retki tehty

Post by Baas 009 »

Johan oli reissu. Viimeinen etappi oli kyllä jo aika zombimaista toimintaa.
Viimeisellä tauolla keskellä yötä oli aika hiljaista ja väsyneen näköistä porukkaa.

Helkkarin hauskaa oli silti!

On se Hannu kova jätkä. 18h fillarilla yksinään!

Nyt nukkumaan.

-Ville
HAK
Posts: 46
Joined: Mon Aug 20, 2007 7:39 am
Location: Turku

Post by HAK »

Supertapahtuman olivat Jarkko, Kari ja Jyrki kasanneet. Kyllä kannatti osallistua. Töitä oli paiskittu rastipisteiden kanssa roimasti, ja mielenkiintoisesti vedetty yhteen.

Eikä voi olla hämmästelemättä lauantain loppuhuipentumaa kisapapereiden teossa. Aamulla kun kaikki oli vielä monta metriä laajalla isolla kartalla, ja eräs herra kävi vielä välissä jouksusuunnituskisoissa, mutta silti jokaiselle lähtöpaikalle karttaniput saapuivat juuri H-hetkellä!!!

Mainiota touhua siviiliautoilla. Ja rastien etsintä kruunaa sen. Jos tästä ei ole laajempienkin joukkojen lajityypiksi, niin ei mistään.

Ja sopiihan tuo konsepti moneen muhunkin.

Tässä setissä fillarilla pääsi harrastamaan oikein maukkaasti yhdessä autoilijoiden kanssa varsinkin välillä Karjaa-Karjalohja.

Kiitti vielä Jyrkille ja Jarkolle lamppulainasta, kyydistä ja varustekuljetuksesta.

Ja kiitos kaikille seurasta, ilman kannustusta ei olisi tullut Karnainen-Karjaa-Suomusjärven Kivihovi-Karkkilan Masuuni väliä vedettyä.

Toivottavasti loppukin meni yhtä hyvin.

Meniskö tänään fillarilenkille? :D
KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Post by KariM »

Parin lähes täysin unettoman yön jälkeen ei oikein Halikossa juoksu saati ajatus kulkenut, mutta sain kuitenkin Hiidenkiertäjille avattua viestin ihan "tarpeeksi" hyvin - tai pikemminkin odotetusti.

Lauantaiaamuna tapahtuman alkuhetkellä oli siis paperit valmiina 12 tunnille, muut tein Jarkon ja Jyrkin avustamana kisan kestäessä. Kolmannen etapin alkuun oli kaikkein pahin väli, taisi kolme minuuttia ennen ensimmäistä lähtöaikaa olla pikalähetti Suomusjärven TB:n pihalla. Korteissa ja vinkeissä taisi olla vähän väärien jaksojen(kin) määritteitä, pisteet "kartoissa" ehdittiin sentään käymään kunnolla läpi.

Halikosta siis kotiuduin konttorille yhden hujakoilla, seuraavat 12 tuntia meni koneen ääressä intensiivistä kuvankäsittelyä harrastaen... Yöetapille jätin n. 60 pistettä käyttämättä ja suunnitellun "noin kymmenen" kartan sijaan tein vain kuusi. Nekin taisivat riittää. Tosin, ainakin yksi rastipiste tuli kohellettua hiukan väärään paikkaan kun en raaskinut herättää viereisen konttorin lattialla nukkunutta kaveria. Lisäksi kaksi karttasivunumeroa "pääkartalla" jäi korjaamatta. Tällä kertaa aikaa jäi suorastaan huimasti, olin yli 10 minuuttia ennen H-hetkeä Karkkilan ABC:llä. Osansa tästä tosin siinä ikävässä tosiasiassa että "vinkkilistaa" en ehtinyt tekemään kuin kaikkein pahimmista paikoista. Tästäkin tosin keskusteltiin Jarkon kanssa että eiköhän tähän mennessä ole jo kaikki meidän tyylit osallistujilla tiedossa: kivenkolo, kanto, kuollut puu, tolppa, ilmoitustaulun tausta...

Tänään on hiukan huilattu mutta käytiin juuri keräämässä tunnuksia Fiskarsin-Karjaan suunnalta. Toistaiseksi kaikki ovat olleet juuri siinä mihin ne oltiin laitettukin. Maastossa on "enää" n. 600 tunnusta. Sovittiin Jarkon kanssa, että pidetään tätä kanavaa toistaiseksi auki ja raportoidaan jälkimainingeista myös tapahtuman infosivuilla. Mutta ensin pitää vähän huilata.
Pepe
Posts: 87
Joined: Thu Dec 13, 2007 10:38 pm

Post by Pepe »

Kannatti odottaa.

Joukkue Anne, Pepe ja Forester. Kuljettaja innostui tapahtumasta niin, että piti vielä iltapäivällä herättyämme käydä päivänvalossa ihailemassa muutamien yörastien maisemia.
Kuljettaja myös pyysi että välittäisin järjestelijöille kiitokset hienosta tapahtumasta ja valtavasta vaivannäöstä. Sen teen mielelläni. Hieno tapahtuma, Kiitos.

Tapahtumavuorokauden aikana autokunta keskusteli enemmän kuin koskaan. Erityisesti kartanpitäjä oli poikkeuksellisen puheliaalla päällä. Kuskilla taas riitti kyseltävää; vähän väliä. Aktiivisen keskustelun tuloksena oli se että ei tullut sanomista. No, yhden kerran alkumatkasta kartturi kysyi, että täytyykö vekslaillessa siitä automaattilaatikon kepin juuresta joka kerta katsoa ne kirjaimet, johon kuski lyhyesti, että Täytyy.
Kuski arveleekin, ettei ole koko elämänsä aikana yhteensäkään peruuttanut niin paljon kuin tämän tapahtuman aikana. Hyvä oli hänelle autonkäyttöharjoitus.
Otimmekin taktiikaksi sen, että kun kartturi kirmaisi autosta ulos omille teilleen tunnusta etsimään, niin sillä aikaa kuski sai kaikessa rauhassa ja omaan tahtiin, valmistella auton nokan lähtösuuntaan, ja vasta sen jälkeen osallistui etsintään, jos vielä tarvetta oli. Tosin kuskin havainnointikykyä olisi tarvittu enemmänkin. Kävi mm. hakemassa minut pois sieltä Karjaan vanhalta rautatiesillalta tunnusta etsimästä. Tullessaan neuvoi että tunnus on muuten tuossa.

Tapahtuman suorituspaikalla kartturi oli varsin innoissaan. Aina kun pääsi autosta ulos, niin vanha, nuoruuden ajoilta peräisin oleva kilpasuunnistajan kehon muisti sai aikaan liikettä. En kolmeenkymmeneen vuoteen ole maastossa, risukoissa ja ryteiköissä liikkunut tällaisella vauhdilla ja ketteryydellä. (Kelpais näytteeksi tarkastuslääkäreillekin) Jossain alkuvaiheessa kuski kysyikin, että mitä sä oikein höyryät. Totesin että no katsos, kun vaatetus ei ihan riitä pidättelemään kaikkea hikeä.
Ylä- ja alamäkijuoksut liukkaassa maastossa olivat kai niin antaumuksellisia, että nyt etureidet ilmoittavat olemassaolostaan aina kun kyykistyn vessanpöntölle. Muita vammoja ei sitten tullutkaan. Nokkosenkirvelyt käsistäkin häipyivät muutamassa sekunnissa. Ja tossutkin ehtivät kuivua useampaan kertaan.

Tällaista tapahtumaa ei varmaankaan jakseta järjestää kovin usein, mutta jospa joskus tulevina vuosina kuitenkin. Me ainakin olemme jo aloittaneet seuraavan 24:n odottamisen. Mitään näin mukavaa ei varmaankaan tapahdu odottamatta.

Kiitos vielä kerran
Pepe
Pepe
Posts: 87
Joined: Thu Dec 13, 2007 10:38 pm

Post by Pepe »

Nyt, hyvin nukutun yön jälkeen, ihmettelen vieläkin, että miten tällainen tapahtuma voi olla niin mielenkiintoinen, että kaksi ihmistä, joiden yhteisikä ylittää 120v., jaksaa touhuta ympäri vuorokauden, samoilla silmillä. Ja laittaa vielä maastojuosuksi aamuyölläkin. Kotioloissa tällainen valvominen ei ainakaan onnistuisi vaikka tekisi mitä, tuskinpa juuri muuallakaan.

Olisikohan se vähän sama kuin suunnistuksessa: voi tehdä reitinvalintoja, on tavotteita ja selkeitä osatavoitteita, ja riittävän usein. Alle 5 minuutin päässä on aina uusi selkeä tavoite; kohde jota pitää etsiä ja joka pitää yrittää löytää. Tässä etsimiseen osallistuvat molemmat, kuski ja kartturi. Vain uuteen kohteeseen siirryttäessä kuskilla ja kartturilla on toisenlainen työnjako.
Siis koko ajan selkeitä osatavoitteita, joissa molemmille enemmän tai vähemmän, tai ei ollenkaan ulkoliikuntaa vaativia kohteita. Työnjakojakin kohteissa näkyi. Joissain autoissa ulkonaliikkui enemmän kuski, joissain kartturi. Hannu sen sijaan ulkoliikkui koko ajan omalla fillariryhmällään (mitä nyt taukopaikoilla pääsi vähäksi aikaa sisälle).
Meidän kropalle sopii paremmin se, että aina ulkoetsinnän jälkeen pääsee autoon vähän rauhoittumaan.

Tästähän voisi olla ihan joksikin etsintäkilpailulajiksikin. Jos joku/jotkut innostuisivat tekemään valikoita erilaisille kohderyhmille, niin pian valikkoliiton harrastajamäärät olisivat maan suurimpia.
Valikkolajiahan voidaan harrastaa millä tahansa matkanjouduttamiskeinoilla ja jopa niiden yhdistelmillä.
Siis:
-ryömien (niinkuin tein yhdessä pajupusikossa vesiojaan putoamisen jälkeen)
-kävellen
-juosten
-suksilla
-polkupyörällä
-mopolla
-moottoripyörällä
-mönkijällä
-moottorikelkalla
-autolla
-helikopterilla
jne....

Reitti vain tehdään kohderyhmälle sopivaksi.
Oleellista on, että aina enintään 5 minuutin päässä on selkeä etsintäkohde.
Nytkin kun reitti oli tehty auto-nimiselle matkanjoudutusvälineelle sopivaksi, niin tapahtuman päätepisteeseen saavuttuamme, vuorokauden kuluttua, tuntui että nytkö tämä jo loppui.

Mielenkiintoista.

Ihan alusta ei tullut trippiä nollattua, mutta ainakin yli 600km tuli Annelle ratinpyöritystä, ja joutuisemmille vielä paljon enemmän.
Pepe
Post Reply