Kyrönajo-Cup 9.2.2008

Ennakkotietoa kilpailuista, tuloslinkkejä ja kisojen jälkipuintia.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

rousri
Posts: 21
Joined: Mon Sep 25, 2006 7:22 am

Post by rousri »

Niinpä, hienoa että keskustelua syntyy.

Åke kirjoittaa paljon ja nyt myös asiaa :wink:

Lainaus: ”Kilpailijan on tarkistettava asemamiehistön merkinnät” ja ”Kilpailijan jättämä tyhjä rivi tuottaa 600 vp”. Miksi näistä säännöistä valittiin juuri se, jolla kilpailijaa voi hutkaista järjestäjän jättämästä tyhjästä rivistä?"

Tästä todettakoon että ei järjestäjä jätä tyhjää riviä, vaan sen jättää kilpailija, joka on vastuussa omasta kilpailukortistaan! Säännöt on aivan selvät. Kilpailijan toimia arvostellaan ei toimitsijoiden.

Millainen keskustelu olisi syntynyt jos kilpailun järjestäjä olisi tulkinnut kortin toisin? Varmasti toisenlaisesta tulkinnasta kärsinyt taho olisi kokenut, että on tullut väärin kohdelluksi ja menettänyt "arvokkaat" pisteet. Olisiko se ollut kilpailijan edun mukaista? Taas oltaisiin vastalauseen kimpussa...

Nyt kun leimamerkinnästä niin paljon puhutaan niin otetaan yksi asiaan liittyvä asia pinnalle. Vuosien "valituksen" jälkeen säännöt sallivat että leimamerkinnän päälle saa kirjoittaa "LEIMA" tekstin. Miten tulee toimia kun joku onkin kirjoittanut vain "L" kirjaimen. Kun porukka on niin nokkelaa, niin kuin on todettu, antaa tämäkin mahdollisuuden vilpin harrastamiseen... Pohtikaa sitä! Eli muistakaa kirjoittaa se koko "LEIMA" teksti jotta miehitetty asema tai tuloslaskenta joudu ongelmaa ratkaisemaan.

On sitä ratkaistu SM-mestaruuskin (useamman kerran) esim. kaatuneen taulun poistamattomuuteen. Toisen kilpailija ei ole maassa väärinpäin olevaa taulua pystynyt autosta lukemaan ja seuraava kilpailijapari on taulun käynyt nostamassa pystyyn. Missä näissä tapahtumissa on ollut urheiluhenki?

Säännöt on mitkä on. Niitä on moni kritisoinut vuosien saatossa. Ei ole mitenkään helppo lähteä kirjoittamaan tämän lajin sääntöjä lyhyeksi ja kaikkien ymmärtämään yksiselitteiseen muotoon. Muutama on matkan varrella lupautunut ne uusiksi OIKEIKSI ja SELKEIKSI lyhentämään. Vielä lajiryhmä ei ole sellaista käännöstä saanut keneltäkään.

Harrastajakunnalla on hieman vääristynyt kuva Tuomariston pj:n toimenkuvasta. Tpj:n ei tule ottaa kantaa kilpailujan tai järjestäjän tekemisiin. Hän on päättämässä asioista jotka tulevat käsittelyyn jos tuomaristolle tuodaan asia ratkaistavaksi. Kilpailun johtaja on taho joka ottaa kilpailijoiden palautteen (positiivisen) vastaan eikä Tpj.

Terveisin:
Autosuunnistuksen osa-aikaiseläkeläinen, RR
Keke
Posts: 19
Joined: Mon Mar 26, 2007 9:46 pm
Location: Oulu

Post by Keke »

Ratamestarille kiitos vaivannäöstä, sääoloillehan ei kukaan mahda mitään. Kuten jo jokunen muukin asiasta taisi mainita, viiva istui maastoon tosi hyvin! Eipä tullut pienintäkään aihetta purnata puuttuvista vaan tulee katsoa R. Rouskun vaatimalla tavalla peiliin.

Toki maalipaikalla näki reitiltä palaavalta porukalta päänpudistelua, mutta ainakin allekirjoittaneella se oli lähinnä säänhaltialle, ei ratamestarille. Ainakin minulle jäi sellainen kuva, että ei kukaan ratamestaria ollut lynkkaamassa, vaan kaikki puhuivat lähinnä hienosta reitistä, jos vaan pohjat olis kestänyt.

Sitten tähän ikävämpään jappasuun:

Ensimmäiseksi on muistettava se, että ei pitäisi syyllistää tässä tilanteessa toimitsijoita, joka on toiminut annettujen oheitten mukaisesti, vaan tuomariston tulkitaan ko. tilanteesta. Annetaan näin kilpailijoina rauha + kiitos henkilöille, jotka viitsivät vaivautua talkotyönä tulemaan asemille + tuloslaskentaan mahdollistamaan kilpailuitamme. En voi lukea itseäni etes toimitsijana, saati sitten kilpailijana, niin täydelliseksi hekilöksi, joka ei tee virheitä. Nythän on tässä kyseessä tilanteesta, jossa mitataan kirjoitettujen sääntöjen soveltamista + sääntöjen henkeä eikä sitä missä asemassa kukin on ollut ko. ristiriidan syntyessä. Mielestäni ei etes järjestäjää voi mollata olemassa olevasta tilanteesta, koska tulkintoja säännöistä on yhtä monta kuin tulkitsijaa.

Voisikko joku tuomaristosta tai kilpailun johdosta kertoa koko tarina fakta pohjalta (julkaisemalla esim. tuomariston päätöksen...). Tästä asiasta on jo jos jokin näköstä hoaxia liikkeellä....

Kuitenkin allekirjoittaneelle herää pari kysymystä tilanteesta jo ylläolevan keskustelun perusteella:

Jos kerran asemamies on laittanut merkintänsä aivain oikein, koska leima oli sattunut kahdelle riville, niin miten tuloslaskenta voi rokottaa ko. kilpailijaparia kilpailijan jättämäksi tyhjäksi riviksi? Tällöinhan asemamies järjestäjän edustajana on tulkinnut sääntöjä tavallaan ja tuloslaskenta taas omalla tavallaan?

Toisalta kilpailijapari olisi voinut toisiaankin maalisiirtymällä tarkistaa korttinsa ja listä jonkin numeron "tyhjälle riville", mutta toisaltaan sehän olisi voitu tulkita jaksolle palaamiseksi?? :evil:

Toki säännöissä on kohta kilpailijan velvollisuudesta tarkistaa asemahenkilon merkinnän oikeellisuus!

Pahimmassa tapauksessa tässä tulee "oikeusmurha", tehtiin päätös puoleen tai toiseen

KariM:n kanssa olen samaa mieltä siinä, että yritetään pitää AS herrasmies lajina ja jätetään pitsinnypläys ja pilkunnus...ta muille lajeille. Toivottavasti tulevaisuudessa(kin) tulos ratkastaan poluilla eikä sääntökikkailulla tuloslaskennassa!

Seuraavaksi lainausta R. Rouskulta:
Järjestäjien on ... ... "aikeusmurhan". Vastaavia tapauksia on sattunut ajansaatossa itselle ja muille paljon, joten ottakaa asiasta nyt kaikki opiksi ja pitäkööt "peiliinkatsojat" mölyt mahassaan. Kyseisen ylimääräisen energian voi käyttää vaikka lajin positiivisen kuvan levittämiseen ja harrastuksen eteenpäinviemiseen.
R. Rousku voisi kylläkin kertoa allekirjoittaneelle (ja varmaankin monelle muullekkin), mitä hän tarkoittaa ko. parilla virkkeellä? Onkos siis AS:ssä kirjoittamaton sääntö, että tuomariston sana on jumalaakin korkeampi, eikä sitä tule arvosteltavan? Vai tarkottaako tämä sitä, että AKK:n lisessin hankittuamme olemme luopuneet oikeudesta olla jotakin mieltä asioista vaan meidän on iloisin mielin kehuttava kuinka ihanaa AS on? Vai olikos tällä jokin laajempi merkitys mitä tällainen "lukee mitä sattuu" kartturi ei tyhmyydessään ymmärrä??

Jatketaampas sitten vähän off-topic

Tästälähtienhän ilmeisesti täytyy olla tarkkana, jotta leima ei mene etes osittain väärään ruutuun, koskapa sääntö"kikkailu"kirjaa rivienvälistä lukemalla päästään myös tulkintaan, siitä että tässä tilanteessa syntyy tuloslaskentaan kiusaus rokottaa sekä puuttuvasta leimasta (leiman ruudussa olevat reijät eivät täsmää oikeaan leimajälkeen), että leiman päälle kirjotetusta RT:stä. Voiskos nyt joku sääntönero kertoa sen rajan, missä yllämainittu kikka voidaan ottaa tulkintaan (Saako leimasimen piikki rikkoa ruudun viivaa ollenkaan, voiko se lävistää viivan keskilinjan vaiko pitääkö sen pysyä koknaisuudessaan viivassa ja millainen on hyväksytty mikroskooppi jolla tulkinnat tehdään)?? Vastaavasti RT merkintä, joka on mennyt hieman viivan yli voidaan kirjata kahdeksi sutuksi. :wink: :wink:
Menee pois aiheesta, mutta jos kaikkia sääntöjä ei tarvitse noudattaa, niin miksi ne on sitten kirjattu sääntöihin? Voisiko joku kerätä listan säännöistä joita ei tarvitse noudattaa että kaikki tietävät olla noudattamatta niitä?
Ainakin yksi sääntökohta, jota ei valvota on:

Miehittämättömän reittitarkastusaseman tunnus on merkittävä kilpailukorttiin aseman ohituksen tapahduttua pyyhkimättömän jäljen jättävällä kynällä § 10.8.:n mukaisesti seuraavalle tyhjälle riville.

Tästäkin sääntökohdasta saadaan mielenkiintoinen pilkunnus...ta kohde varsinkin jos paino pistetään sanoille aseman ohituksen tapahduttua. Jätän kuitenkin tämän kohteen tulkinnan lukijoiden mielikuvituksen varaan.
Kaikkien kilpailijoiden kannattaisi lukea erityisesti sääntökohta 40.1 ja tarkistaa mitä leiman päälle saa kirjoittaa. Vielä tuosta ei ole ketään rokotettu, mutta milloin tullee ensimmäinen kerta?
Mikäli kilpailun järjestäjä käyttää leima-asemana pihtileimasinta, kilpailija voi halutessaan kirjoittaa samalle riville kilpailukorttiin sanan LEIMA.

Itsekkin oottelen mielenkiinnolla tulkintoja tästä sääntökohdasta, ja jos oikein ruvetaan pilkkua viilaamaan, niin rankaisukohdaksi saadaan varmaankin jo fontin muotoseikat. Olen päätynyt itse tulkintaan, jossa tulee hyväksyä sana leima kirjoitusasusta huolimatta. Olemme sentään AS kilpaulussa, eikä kaunokirjoitus kurssilla!

Keijo "Keke" Käsmä
Jarkko Heino
Posts: 161
Joined: Tue Sep 26, 2006 10:45 am
Location: Lohja

Kiitos

Post by Jarkko Heino »

Hyvistä ja rehellisistä kartoista SEKÄ oikealla korkeudella olevista kilvistä!

"oikeusmurhaan" kommentoin että julmalta tuntuu kilpailijaa kohtaan mut jos ois omalle kohdalle osunu ni en ois muuta ku hakannu päätä seinään ja tyhjentänyt pullon kirkasta... (no okei menee värillinenkin) :)

Itselläni on tapana tarkistaa kortit vielä matkalla maali-autolle enkä poistu siitä ennen kuin maali kuittaa että oikea määrä kortteja on palautettu järjestäjälle. (oikeusturva on aika heikko jos annat kaikki pois ja 1 hukkuu järjestäjällä jonnekkin sen jälkeen... siis kopioimattomissa ainakin)
jari willner
Posts: 251
Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
Location: jyväskylä

Post by jari willner »

kuinka paljon leima oli väärällä rivillä? ymmärrän päätöksen jos leima oli selvästi keskellä kahta ruutua, mutta en jos leimasta oli vain yksi tai kaksi reikää vähän alemman tyhjän rivin puolella.
kyllä minäkin muistan, että joskus oli ohjeena että epäselvissä tapauksissa ja järjestäjän virheistä kilpalijaa ei rangaista.
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

hmmm, mitäs jos kaikki asemat olisivatkin leima-asemia... ei tarvitsisi kortintarkistajan ihmetellä niitä kryptiikan ihmeitä (suurinosa karttureista on kaiketi lääkäreitä käsialan perusteella), sutunkäyttö loppuisi ja sinne viereiselle urallekin olisi pakko mennä. Ja loppujenlopuksi: ei olisi se kartturin kynä sitten koskaan hukassa ;)

Hymyä huuleen ja kohti uusia koitoksia
matti
Posts: 138
Joined: Wed Oct 04, 2006 2:44 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by matti »

***DEL***
Last edited by matti on Sun Sep 06, 2009 9:16 am, edited 1 time in total.
joteam1
Posts: 89
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:37 am

Post by joteam1 »

Tuosta kirjoitustyylistä tuossa eikai ole kyse? Vaan siitä että säännöt antavat mahdollisuuden kirjoittaa vain sanan leima, ei L tai Le tms.
Minulle tuo on aivan sama. Mutta JOS joku kilpailija ja/tai toimitsija tuosta ottaa asian, niin tuskin on muuta mahdollisuutta kuin tuomita (muut merkinnät kuin sana leima) sutuksi.
KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Leima rankaisee

Post by KariM »

Ihan vaan pilkunviilaajille tiedoksi: leima-sanan kirjoittaminen on sallittu yhdessä pykälässä mutta toisessa määritetään sen olevan hylkäys: §10.8 ei saa, §40.1 juu saa.
Ilpo Ekola
Posts: 53
Joined: Thu Oct 04, 2007 6:15 pm
Location: Härmä

Post by Ilpo Ekola »

Näin sivusta tapausta seuranneena ja väheksymättä mitenkään muita kilpailijoita, ONNEA voittajille.
Onneksi päädyttiin kilpailullisesti oikeaan ratkaisuun.
KariM
Posts: 174
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:07 am
Location: Lohja
Contact:

Post by KariM »

Kyrön ajon tuloslaskijan ja tuomariston päätöstä kritisoin kilpailun jälkeen aika tiukkaan sävyyn. Olin aluksi pelkästään vihainen ja sitä mieltä, että tuomariston päätöksessä ei ole urheilullisuudesta tai maalaisjärjestä hajuakaan. Nyt, kuukautta myöhemmin AKK:n vetoomusoikeuden päätöksen nähtyäni ja joitakin foorumikirjoituksia lukiessani olenkin jo lähes täysin toista mieltä. Eli tuomariston päätöksestä singonnut tarve haetuttaa periaatepäätös sääntöjen sallimalle kilpailijan huiskinnalle kaikesta mahdollisesta olikin hyvä asia. Viljasille iso kumarrus ja hatunnosto siviilirohkeudesta ja onnittelut Kyrön ajon voitosta.

Asioilla on tapana henkilöityä enkä taida olla monenkaan harrastajan ykkösnimenä omituisten höpinöitteni ansiosta. Tällä kerralla olin matkassa nimenomaan pienen harrastajan puolella. Toivon, että te harvat käsitystäni kritisoineet ja ihmetelleet pysytte kovina kilpakumppaneina ja hyvinä ystävinä vaikka tällä kerralla jäittekin tappiolle. Toivon myös, että sääntöjä uusittaessa ja tulkittaessa muistettaisiin mitä tarkoitusta varten säännöt on tehty ja ketä niiden on tarkoitus palvella. Kaikesta ei saa ensimmäisenä olla innokkaina rankimman päälle rankaisemassa kilpailijaa, vaikka aikojen kuluessa enemmistö lajiryhmien päätöksistä ja muutoksista onkin (varsinkin 2000-luvulla) mennyt siihen suuntaan. Tällä foorumilla esitetyistä kirjoituksista kahden kirjoittajan mielipiteeseen ja järjenjuoksuun en pysty mitenkään samaistumaan, usea kirjoitti hyvin mutta Unskin kirjoitus on 1:1 juuri se, mitä minäkin halusin sanoa.

Autosuunnistus on vaativa laji, jonka kehitys käsittääkseni vetoomusoikeuden päätöksellä pomppasi takaisin herrasmiesuralle, jolla se oli ollut vuosikymmeniä ennen Oulussa jokunen vuosi sitten tehtyä JRT-fiaskoa. Toivottavasti nykyinen lajiryhmä osaa tehdä viisaita päätöksiä. Jätetään jälkipolvillekin ihmeteltäväksi mikä on se autourheilumuoto, jossa urheilullisuus toteutuu vaikka lyömäesineitä olisikin olemassa.
Jonskuk
Posts: 4
Joined: Sat Mar 01, 2008 2:54 pm
Location: Vorssa

Post by Jonskuk »

Missä Cup:in palkinnot :?:
5 kertaa jumissa pellolla Kyrönajossa.
wrc
Posts: 27
Joined: Tue Dec 12, 2006 8:35 pm
Location: LIETO

CUP-palkinnot

Post by wrc »

Toimitamme CUP-luokan palkinnot 3.5-08 Forssaan, TA-rengas-sarjan 3 kilpailuun ! Toivotaan että kaikille palkinnoille löytyy omistaja /kuljetus.
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan :lol:

T:KySUA
Post Reply