Armonlaakson ajo 7.9.2013

Ennakkotietoa kilpailuista, tuloslinkkejä ja kisojen jälkipuintia.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

Post Reply
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

Armonlaakson ajo 7.9.2013

Post by Ari »

Armonlaakson ajon ilmoittautuminen on nyt avattu KITIin.

AS-kansalle on tällä kertaa tarjolla monenlaista ajanvietettä. Kansalliset C- ja B-luokat kurvailevat omat uniikit kuvionsa. Konkareille ja muille huimistelijoille on viritelty pari astetta haastavammat kuviot, joista on tällä kertaa mahdollista kerätä myös SM-pisteitä.

Pääratamestari Timo on kävellyt ja kartoittanut varsinaissuomalaista kangasmetsää siinä määrin runsaasti, että tennareiden pohjat jo kuultavat läpi. Odotettavissa on siis uunituoreita karttapohjia.

Kilpailujen reitit on jo laadittu ja kisapapereiden puhtaaksi piirtäminen on loppusuoralla. Jäljellä olevat viikot on tarkoitus käyttää reittiviivan hienosäätöön ja muuhun ylenpalttiseen hieromiseen.

Tervetuloa kisaan ja tervemenoa KITIin ilmoittautumaan tapahtumaan.
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

Re: Armonlaakson ajo 7.9.2013

Post by Ari »

Armonlaakson armoton valvonta on hyvässä vaiheessa. Ratamestarin, piirtäjän ja virallisen valvojan erilliset valvontakierrokset ovat onnistuneesti suoritettuina. Reitin viimeistelyvaihe on käynnissä, jolloin mm. kilpailijoita mahdollisesti uhkaavat maakivet merkitään.


Ohessa hieman kisatunnelmia ja -maastomaistiaisia...

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Pientä kalustodamagea koettu, mutta eihän tämä ole mitään talvikisan tekoon verrattuna...
Image
eero
Posts: 396
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Re: Armonlaakson ajo 7.9.2013

Post by eero »

Tervehdys arvon kansa.

Kisa ajettavissa vaikka huomenna eli valmista on. Jos kilpailijoilla on edes 10% yhtä hauskaa kun tätä tehdessä niin ei voi kenenkään suu olla maalissa mutrullaan.

-e-
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

Re: Armonlaakson ajo 7.9.2013

Post by Ari »

Maastossa oltiin vähän isommalla joukolla ja jotain kai saatiin aikaiseksi, koska ihan moottorisahaakin tarvittiin. Toki hyvältähän siellä näytti, kuten Eero jo ehti kirjoittaa.
Muidenkin lajien harrastajia näkyi koko päivän, onneksi kuitenkin eri kerroksessa meidän kanssa. Perinteinen makkaranpaisto toki kuului myös ohjelmaan.

T. Kilpailun johto


Image

Image

Image

Image
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

Re: Armonlaakson ajo 7.9.2013

Post by Ari »

Näyttääpi lähtöluettelokin jo ilmestyneen KITIin.

https://akk.autourheilu.fi/Public/Kiti/ ... 932&edit=0
Baas 009
Posts: 230
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:19 am
Location: Oopu

Re: Armonlaakson ajo 7.9.2013

Post by Baas 009 »

Kuvia männiköstä:

https://picasaweb.google.com/1114681902 ... directlink

Kyseinen risteys oli kyllä mielenkiintoisa paikka. Ainakin 15 paria ajoi hutiin ensimmäisellä kerralla...

-Ville
Tsaari
Posts: 102
Joined: Tue Jan 25, 2011 1:12 pm

Re: Armonlaakson ajo 7.9.2013

Post by Tsaari »

Nyt kun kisasta on vierähtänyt lähes vuorokausi ja aamun lyhyiden unien "Sinne ruksille jonnekin!" -huudahdukset ovat hellittäneet mielestä sekä Oripään kentän kunttapöly hangattu teräsvillalla nahkasta irti, on aika kiittää järjestäjiä mahtavasta kisasta. Reitin eteen oli nähty todellakin vaivaa ja viivaa oli tarjolla koko rahan edestä. Ja näin ensikertalaisena ko. alueella sain tuta taas näiden lentokenttien huikean vaikeuden. Todellinen SM-kisa, jossa tunneskaala vaihteli oivallusten onnesta epätoivon tuskaan, kun ei meinannut välillä ymmärtää, mihin piti mennä. Ja välillä jopa: "Mihin pitäisi päästä?!"

Viimeiseen osakilpailuun jää mukavasti jännitystä ja panosta itse kullekin. Täytynee siis etsiä kartoista, mistä Hämeenlinnan seudulla löytyy lentokenttä... 8)

Ja toivottavasti ensi kaudellekin löytyy SM-kisojen tekijöitä, että päästään kurvailemaan. Välillähän tuo rima näissä kisoissa asettuu yltiöhullujen (omaan nilkkaan osuu) tekijöiden ansiosta melko korkealle, vaikka vähän vähemmälläkin erot saadaan esille. Mutta onhan nämä toisaalta niitä kisoja, joita muistellaan vielä silloinkin, kun kartoista ei saa selvää enää sitäkään vähää, vaikka kuinka käsiä ojentaisi kauemmaksi...

Saattaa olla, että vuonna 2015 pääsette taas jollekin kankaalle ajamaan SM-kisaa, jos meidän suunnitelmamme toteutuvat. Onko siellä sitten se lentokenttä vai jotain muuta kanervan pöllytystä, jää vielä nähtäväksi.
timo mäkelä
Posts: 36
Joined: Mon Oct 23, 2006 1:59 pm

Re: Armonlaakson ajo 7.9.2013

Post by timo mäkelä »

Kiitos ja anteeksi, näin ratamestarinkin puolesta. SM-luokkien kilpailijoilta saama palaute kisapaikalla oli että oli liian vaikeaa ja vähempikin olisi riittänyt, myönnettävä on että näinkin kokenut reitintekijä sortui ”ratamestarin sokeuteen”. Maastot vain imaisivat miehen tekemään tuollaista jälkeä, mitä nyt tuli tehtyä, ja kun omasta mielestä paljon jäi vielä käyttämättä. Olihan siinä itselläkin aikamoinen savotta, mutta kun tämä on niin mukava harrastus, siis reitinteko. Itse kilpailuhan meni seurakavereilta ihan hyvin kun veljekset ottivat kaksoisvoiton, ehkä vuosien saatoissa yhteiset reitinteko hommat hieman auttoivat, näissä kisanteoissa kun on joskus käyty kiivastakin keskustelua, joka ulkopuolisen mielestä on saattanut näyttä jopa pieneltä riitelyltä, mutta ei sitä ole, vaan pelkästään mielipiteiden vaihtamista. Hyvin pojat osasivat ajatukseni lukea.
terv. pual sokke kartturi Turust
Erkki Laakso
Posts: 3
Joined: Mon Mar 18, 2013 10:13 am
Location: Lahti

Re: Armonlaakson ajo 7.9.2013

Post by Erkki Laakso »

Kiitos hyvästä kisasta myös täältä Lahden suunnasta. Kyllä tuon iän vaikutuksen huomaa, kun tsaari kirjoitteli jo sunnuntaina, mutta allekirjoittanut on toipunut pölyistä vasta nyt. Sunnuntaina piti hakea apua hengityksen ongelmiin sairaalasta asti. Ei kisan aikana paljon huomannut, mutta lopussa alkoi jo vaivaamaan.
Kisa olisi tosiaan voinut olla vähän lyhyempi tai ainakin kokonaan päivänvalossa. Siitä kiitos ratamestarille, että ei ollut pahasti häivytellyt polkuja kartoista.
Onnea myös järjestävän seuran kilpailijoille. Taidettiin siinä tarvita vähän "tuttujen tuomareidenkin" apua, että kaksoisvoitto saatiin.
Perustelut:
-kisassa oli emit ajanotto
-vain yksi emit ei "toiminut" ja VAIN yhdellä asemalla
-puuttuvasta leimasta tuomariston päätöksellä 0 pistettä, mutta kaikille korttiin kirjottamattomista ajoista 600 pistettä!?
Selviteltyäni emittien toimintaa, tämmöistä vain yhden kerran toimimattomuutta ei ole kukaan ennen kuullut. Nyt joku vetoaa tarkastuslipukkeeseen, mutta se on tarkoitettu vain semmoisiin tilanteisiin, kun kilpalijan kortti "hyytyy" tai rastilaite ei toimi. Nyt ei näin tapahtunut ja emitistä ei leimaa löytynyt, joten sääntökirjassa on selvästi sanottu mitä leiman puuttumisesta seuraa! Rangaistus on ankara, mutta suunnistuksessa on aivan sama käytäntö ja kilpailijoita on hylätty myös ihan kärjestä. Ei siellä mene vastalauseet läpi, vaan kilpailijat myöntävät virheen, ja tyytyvät "kohtaloonsa" Nyt ilmeisesti kilpailija sai tuomariston vakuuttuneeksi emit tietämyksellään, vaikka on itsekin ollut todistamassa hylkäyksiä isojenkin viestien kärkisijoilta leiman puuttumisen vuoksi!
Ikävää, että säännöillä ei ole mitään merkitystä. Olisi luullut, että tuomaristo olisi perustanut päätöksen sääntöihin, eikä "tarkastuslipukkeisiin"!
Päätöksen pohjalta ne kilpailijat, jotka saivat 600 puuttuvasta merkinnästä, olisivat voineet vaatia pisteiden nollausta, sillä heillähän oli aika emitissä.

Minulle ei asialla ole mitään merkityst, mutta muualla on kilpailijoita rangaistu mitä erilaisimmin perustein ja siksi sääntöjen "kunnioitus" ja noudattaminen
pitää saada pikaisesti niin järjestäjien, kuin kilpailijoidenkin tietoon. Sääntöihin vaaditaan kyllä muutoksia, mutta eihän nykyisiäkään noudateta!

Tervetuloa UFAK-lenkille 5.10.2013
timo mäkelä
Posts: 36
Joined: Mon Oct 23, 2006 1:59 pm

Re: Armonlaakson ajo 7.9.2013

Post by timo mäkelä »

Muutama huomio kisasta ja sekä vastauksia muutamaan kilpailijoita askarruttaneeseen asiaan.
Miksi niin paljon tulosten ”muut” sarakkeessa oli 600:sia?(14kpl). No yksi oli ”suttu”, kaksi JATin aikaa oli merkattu ennen ”luntin” tyhjennystä, onneksi se oli huomattu ja aika löytyi myös listan lopusta, EMIT ULA:n aika puuttui 2 kertaa ja ennakko AT puuttui 9 kertaa, kartturit varmaankin jo sen verran lähdössä etteivät huomanneet kirjoittaa, vaikka sen olisi voinut kirjoittaa korttiin valmiiksi jo muutama minuutti aikaisemmin.
Miksi EMTIULA:n jälkeen ollut ajoaika, oli muutaman minuutin(n.3min) pidempi, mitä ajamiseen meni? Halusin näin antaa kilpailijoille mahdollisuuden pitää pienen tauon, kuski tarkistaa/korjaa autoa, renkaat, lasinpesu ym. ja kartturi sai valmistautua seuraavaan jaksoon. Tarkoitus ei ollut pidentää kisaa jotta olisi päästy pimeällä ajamaan, muutama 3min ei mielestäni paljon kisaa siirtänyt. Muutekaan en itse pidä siirtymistä joissa täytyy ajaa kaahaamalla jotta olisi seuraavan jakson alussa oikeaan aikaan lähtemässä.
Ennakko AT keskellä kuoppaa, kertoi selvästi sen ettei tänä päivänä kovinkaan moni seuraa tai yleensä käytä mitään ajanlaskentaa, vain harva kokeneempi seuraa tuota. Olisiko siis parempi luopua kokonaan keskinopeusajosta ja siirtyä ”tasa-aika ajoon” jaksoille annettaisiin aina ajaksi 1min ja katsotaan kenelle niitä myöhiä tulee, no ei sentään. Itse olen näillä hitailla nopeuksilla aikaisemmissa kilpailuissa pyrkinyt säästämään maastoja, kun olen maanomistajilta lupaa haettaessa moisen luvannut. Kilpailijoidenkin täytyisi tajuta se asia että olemme muiden omistamalla maalla, joku kauniskerta maan omista alkaa vaatia korvauksen niistä kaadetuista puista, joita surutta ajetaan nurin. Tästä seuraan sen seuran loppu.
Kahteen kertaan otettavat EMIT asemat eivät kaikille kelpaa, ihmettelen mikä siinä hiertää, samanlaisia ne on kuin miehitetytkin asemat. Vai olisiko parempi, ettei kerran jo löydettyä reittiasemaakaan enää merkata uudestaan, se kun on kerran löydetty? Meillä olisi aikataulullisesti ollut mahdollisuus vaihtaa nuo kaksi kertaa otettavat kapula toisiin, mutta kun ei tullut mieleen. Nämä ”EMIT-asemat” ovat pelastaneet monta kisaa, kun noiden miehitettyjen asemamiesten hankkiminen ei ole todellakaan helppoa ja kaikenlisäksi kisan saunaillassa EMIT:it ei syö ja juo niin paljon, jää itselle enemmän.
Ylimääräisiä RT-merkintöjä oli runsaasti, mutta vain yhdeltä parilta loppui kortit lähes kesken. Heillä oli 43 ylimääräistä merkintää, onneksi huomasivat jättää korttiin sen verran että Maali mahtui, niin saivat tuloksen.
Olin luvannut ettei BC-luokan tauluja käytetä syöttinä, tähän pyrittiin, mutta ehkä yhden taulun kohdalla koen epäonnistuneeni, toisaalta tauluja oli niin ensimmäisellä lenkillä kuin toisella lenkillä sen verran runsaasti ettei muutama BC:n taulu kesää tee.
Post Reply