Kutunkierros Sastamala

Ennakkotietoa kilpailuista, tuloslinkkejä ja kisojen jälkipuintia.

Moderators: Moderaattori, Moderaattorit

HaAS
Posts: 162
Joined: Tue Sep 26, 2006 11:36 am

Kutunkierros Sastamala

Post by HaAS »

Ollaankos sitä vielä kisan jälkeen niin "hengästyneitä", ettei edes palautetta irtoa? No aloitetaan sitten näin C-luokkalaisen silmin.
Eipä talvi päästänyt järjestävää porukkaa nytkään helpolla. Lunta riitti urilla varmasti kaikille. Taisi C:n nolla-autokin vaihtaa välillä suksiin, kun uralla ei ollut kuin suksenjäljet :D. Kaikilta puuttui reitti 94, tosin kaikilla oli 34. Olisi järjestäjä sen voinut korjatakin mutta eipä niitä mallikorttejakaan koskaan ilmestynyt...
Kiikoisten Autosuunnistajat on järjestänyt ennen hyviä kisoja ja harkkareita, nyt taisi olla vähän paineita SM:n takia. Pikku virheitä asematoiminnoissa ym. mutta kiitos kun oli sentään C:llekin reitti. Nolla-autot ja tuomaristo olisi voinut asemahenkilöitä hieman opastaa ennen kilpailijoita niin olisi ehkä virheiltä ollut vähemmän. No seuraavalla kerralla varmaan jo taas kaikki sujuu.
Mitähän noilla Pohjanmaan miehillä on oikein eväänä? Meneevät niin perk...n
kovaa :shock: No kesällä sitten taas on revanssin paikka :twisted:.

T: Team HaAS Joni ja Hannu
AMa

Re: Kutunkierros Sastamala

Post by AMa »

HaAS wrote:...nyt taisi olla vähän paineita SM:n takia.
Työmäärä, kuten aina, varmaankin yllätti järjestäjän, ja keli ei tapansa mukaan päästänyt helpolla. Kiikoislaisten tilannetta ei varmasti helpota kisojen tekemisen rutiinivaje, joka tulee väkisin, kun harvakseltaan tekee. No, siihen on vain yksi keino (sitä toista kun ei lasketa!)..
- toivottavasti rutiinin keräämisestä saadaan nauttia jatkossa tiheämmin ;-)
joteam1
Posts: 89
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:37 am

Re: Kutunkierros Sastamala

Post by joteam1 »

HaAS wrote:Ollaankos sitä vielä kisan jälkeen niin "hengästyneitä", ettei edes palautetta irtoa?

Ei välttämäti hengästyneitä, mutta kun nykyisin on ollut tapana ainoastaan kehua kisoja niin... Ehkä pitää vielä nukkua jokunen yö, että keksii jotain
HaAS wrote: Nolla-autot ja tuomaristo olisi voinut asemahenkilöitä hieman opastaa ennen kilpailijoita niin olisi ehkä virheiltä ollut vähemmän.
Niin no. Viideltä (5) ensiksi maaliintulleelta SM-luokan parilta kolmelle (3) ei JRT "muistanut" kirjoittaa merkintää korttiin (tai ainakaan nämä eivät sitä huomanneet?) Mutta lopuille kirjoitti?
Sääntöhän tuossa on "selkeä" kilpailijan on vahdittava mitä järjestäjän edustaja korttiin kirjoittaa, ja huomautettava siitä välittömästi. Jos näin ei toimi, niin virhe muuttuukin kilpailijan virheeksi. Sanktiona 600 virhepistettä ja "muutama" sija SM-pisteissä.
Missä on kilpailijan oikeusturva? Sillä sitä ei voi kiistää etteikö kilpailija olisi käynyt ko. asemalla. No tästähän on kirjoitettu jo aiemminkin erään kisan yhteydessä, ilman mitään merkittävää muutosta tuohon.
Henk.koht. olen sitä mieltä, että järjestäjä voisi tuollaisen virheen painaa ns. villaisella ja "unohtaa" rangaista kilpailijaa heidän virheestään. Lapsuksiahan tekee molemmat, sekä järjestäjät, että kilpailijat. Miksi vain kilpailijoita rangaistaan virheistä?
Puhumattakaan niistä arpomisista reitillä, kuuluuko ottaa, vai ei? Meille epätyypilliseen tapaan, emme ajaneet kerralla ja ottaneet mitä vastaan tulee, vaan ajoimme tarkistuslenkkejä ja arvoimme, kuuluuko ottaa vai ei, ja uskaltaako ottaa vai ei (vain 7 kilpailukorttia) Niissä meni mielettömästi aikaa (ajankäyttöhän on yksi virhepisteitä aiheuttava tarkkailumuoto. Toinenhan on oikea reittijärjestys ja kolmas järjestäjän merkintöjen tarkkailu. Oliko muita?) josta "palkittiin" niitä jotka olivat kyseiset reittikyltit jättäneet ottamatta. (Tai löytämättä?)

Jari Ojanperä

ps. Onko harrastus silloin mielekäs, kun kaksi päivää kisan jälkeen vieläkin v**uttaa? Ei niinkään ne omat virheet, joista kuuluukin "rangaista" ja joita jokainen tekee, enemmän tai vähemmän, ja joiden pitäisi myös kisa ratkaista.

Pitäisköhän alkaan tehä jotain muuta?

sama
TomiViitala
Posts: 72
Joined: Tue May 15, 2007 1:55 pm
Location: Ylöjärvi

Kuskille mukavasti hommia

Post by TomiViitala »

Kuskille kisa oli jälleen melko perinteinen ja hyvä Kiikoiskisa. Eli vauhtiakin sai ja pystyi pitämään varmasti, vaikka kartturi ei olisikaan M-luokan huipulta.

Vauhdikkaita kisoja ja jaksoja pitää olla siksi, että myös alemmissa luokissa kuljettajat pääsevät välillä ihan tosissaan kokeilemaan ajotaitojaan ja kalustoaan. Tämä on tärkeä asia lajin mielekkyyden kannalta, kun asiaa katsoo kuskin penkiltä. Ei sitä kartturia pian kukaan viitsi kyydittää, jos kuskit kypsähtävät alituiseen nysväämiseen!

Tässä asiassa Kiikoisten talvikisat ovat olleet viime vuosina onnistuneita mukaanlukien tämä kisa. Vauhdikkuus -aspekti kannattaisi yleensäkin pitää mielessä kisoja tehdessä.

Muutamia kömmähdyksiä kisassa toki sattui, mutta jätän niiden puimisen suosiolla muille :)
boreham
Posts: 25
Joined: Sun Jan 06, 2008 3:29 pm
Location: PAIMIO

Re: Kutunkierros Sastamala

Post by boreham »

Missä on kilpailijan oikeusturva?

Kilpailijan oikeusturva toteutuu parhaiten kun noudatetaan sääntöjä. Jos nyt olisi muutamalle annettu anteeksi puuttuva merkintä niin miten olisi muita kilpailijoita hyvitetty jotta kaikilla toteutuu yhtäläinen kilpailijan oikeusturva :shock: . Meillähän säännöt on luonteeltaan hyväksyvät mikä tarkoittaa et kaikki mikä on sääntökirjassa on sallittu ja mikä siellä ei ole on kielletty. Monesti kuulee kun kilpailijat juttelee niin sääntöjen luonne ymmärretään väärin. Samalla voisin kysäistä ja sohaista vähän seuraavaa asiaa. Kuinka monta rahallista vastalausetta kutunkierroksella tehtiin SM luokkien tuloksia vastaan? Todennäköisesti ainakin 4 kpl, koska tulokset vedettiin niin usein pois! Eihän vaan niin käynyt et muutamalla valituksella tulokset aina otettiin uudelleen käsittelyyn. Ja tästä takaisin alkuun ja kysymys kilpailijoiden oikeusturvasta. Pistää miettimään. Kysyjä on itse toiminut nyt n. 20 vuotta rata-ajon puolella kilpailun johtajana ja tuomaristoissa. Viimeksi 2011 kiersi rata-sm sarjan osakilpailut tuomariston puheenjohtajana.

Terveisin
Petri Kivinen / B-luokka
p.050-5549782
geeza
Posts: 23
Joined: Fri Aug 13, 2010 1:55 pm

Post by geeza »

Ikävää, että JRT-merkintähässäkkää sattui myös edistyneemmissä luokissa. Autokuntamme kuittasi asian lähinnä oppia ikä kaikki-koppaan menevänä oppituntina. Säännöthän asiassa ovat selvät. Asema toimii niin kuin toimii, ja sitten kilpailija tarkastaa aseman aikaansaannokset ja tuomiset. On sitten kilpailijan vastuulla "omalla ajallaan" alkaa ratkomaan asemahenkilöstön kanssa asiaa paikan päällä. Menee vastaavaan piikkiin kuin väärän luokan karttojen jako tässä muinoin. Nykyään on hioutunut aika hyvin rutiiniksi, että tulee katsottua edes uuden karttanipun päällisivusta, mille kastille kyseinen painos on suunnattu.

Meillä pienten luokassa JRT1 kirjoitti korttiin selkokielisesti JRT2. Tästä ei lähdetty vielä tutisemaan kun kerran joku puumerkki tuli, mutta ilmeisesti jo tässä topikissa kritisoinnin kohteena ollut JRT toimi siten, että ajomääräyksen mukainen karttojen luovutusaika oli täysi, ja asema-autossa paperityöt olivat vielä täydessä käynnissä. Kun kartat ja kortti sitten ojennettiin autosta n. 15 sek yli tasa-ajan, oli miehistöllä kytkin jo sen verran tuntumalle nostettuna, ettei korttimerkinnän puuttumista havaittu kuin maalissa. Asemalle saavuttiin muistaakseni tarkalleen 53 sek ennen määräykseen merkittyä aikaa. Itsekin JAT-asemahommissa olleena kuvittelisin sen riittävän niin korttimerkintään kuin asemapöytäkirjan merkintään ja varsinaiseen ojennustoimintaan.
No, tämä ahistus on jo sekoittunut muihin pieniin huolimattomuusvirheisiin joita tulikin taas kerättyä tässä kisassa just koko kauden edestä. Ei riitä syyksi lopettamiseen tai järjestäjän parjaamiseen.

Viime aikojen kisojen "keskivertotuntumaan" nähden reitit olivat kivat, kartat kiitettävän selkeät juuri tuon "otetaanko-eikö" arpomisen osalta. Kyytiäkin sai ottaa paikoin mukavasti.

Mistä tämä järjestelyahistus sitten isommassa kuvassa kertoo - alkaako lajin harrastajien joukko olemaan niin pieni, että osaavaa/oppimishaluista ja tehtäväänsä kunnioituksella suhtautuvia toimitsijoita on vaikea löytää mukaan?

Terveisin se hieno ja kallis suunnistusauto Ceestä, joka ei itsekseen kiipeäkään palkinnoille :P
joteam1
Posts: 89
Joined: Tue Sep 26, 2006 7:37 am

Re: Kutunkierros Sastamala

Post by joteam1 »

boreham wrote:
Kilpailijan oikeusturva toteutuu parhaiten kun noudatetaan sääntöjä. Jos nyt olisi muutamalle annettu anteeksi puuttuva merkintä niin miten olisi muita kilpailijoita hyvitetty jotta kaikilla toteutuu yhtäläinen kilpailijan oikeusturva :shock: .
Ehkä kirjoitin tuon epäselvästi? Ajatus oli lähinnä siinä, että jos Jrt-henkilö ei olisi kirjoittanut merkintöään kenellekkään pyytämättä. Silloin tuo olisi ollut tasapuolista kaikille?
Kuten sanottu, sääntöhän tuossa on kai selvä. Onko se reilu? Onkin sitten toinen juttu. Inhimillinen virhehän tuo on, ja täysin kiistaton kenestä johtuva. Mutta kun sääntö on tuo, niin kaippa se on turhaa valitella. Pitää vaan katsoa peiliin ja todeta syyllinen tähän "suureen rikokseen".

Ymmärtääkseni (!?) vastalauseet reittiä kohtaan johtuivat siitä, ettei järjestäjä ollut "juurikaan kiinnostunut" muuttamaan mitään ilman rahaa. Kilpailijallahan on hyvinkin rajallinen aika tarkistaa, miettiä ja tehdä vastalausetta reittiä kohtaan. Ja kun yksikin vastalause on tehty, madaltaa se kynnystä muidenkin osalta, koska riski ettei "puhumalla selviä" suurenee. (Tämä on täysin henk.kohtainen näkemys asiasta!)
Vastalauseethan toteuttaa kilpailijan oikeusturvaa?

-jari-
Ari
Posts: 185
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:10 pm
Location: Kokemäki

Tiedotukselle pisteet!

Post by Ari »

Kutun tiedottaja oli onnistunut saamaa Satakunnankansaan kolmena eri päivänä reilun kokoiset kuvalliset jutut. Loistavaa näkyvyyttä lajille!
boreham
Posts: 25
Joined: Sun Jan 06, 2008 3:29 pm
Location: PAIMIO

Post by boreham »

Säännöt juurikin vaalii kilpailijoiden oikeusturvaa. Vastalauseiden jättöaika on kaikille sama. Taas toteutui oikeusturva. Se et kilpailun järjestäjä tekee virheitä ei missään muodoin ole sallittavaa, mutta kun näin käy ei silti pitäisi muuttaa sääntötulkintaa vain joidenkin kilpailijoiden kohdalla. Kuten "vapaa sana" osastolla keskustelussa käy ilmi niin jos jotain sääntöihin tarvitaan, niin ne pitää yksinkertaistaa. Nyt säännöt jättää molemmin puolin tulkinnanvapautta, mikä sitten taas johtaa turhaan kärhämään. Olen itse lukenut muutaman kerran autosuunnistuksen lajisäännöt läpi ja tarvii sanoa et jos haluaa pään sekaisin eikä ole rahaa muuhun niin lukee ne niin johan on pönttö sekaisin.
jari willner
Posts: 251
Joined: Mon Sep 25, 2006 10:50 pm
Location: jyväskylä

Re: Tiedotukselle pisteet!

Post by jari willner »

Ari wrote:Kutun tiedottaja oli onnistunut saamaa Satakunnankansaan kolmena eri päivänä reilun kokoiset kuvalliset jutut. Loistavaa näkyvyyttä lajille!
saisikohan noita juttuja näkyville?
jariit
Posts: 17
Joined: Tue Feb 20, 2007 4:11 pm
Location: Hyvinkää

AKK:n pistetilanne

Post by jariit »

Åke oletko ollut kisassa mukana salanimellä, kun olet mukana virallisessa pistetilastossa AKK:n sivuilla :lol: ??

Kisahan oli varsin haastava ja hyötyä olisi ollut jos olisi pystynyt hahmottamaan kaikki pyöritykset kerralla ja siirtämään urilla olevat reitit eri kierroksille. Tällä kertaa kun reittejä oli laitettu varsin säästeliäästi.

Meillekin sattui, sinänsä merkityksetön tapaus, kun JAT antoi väärän ajan kun oli jonoa ja JAT jakoi myös lisää karttoja. (aika oli ilmeisesti seuraavan jonoon saapuneen)

Turhaan minusta poistettiin reitti 61, miksiköhän? Meiltä myös ko. reitti puuttui :oops:
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Re: AKK:n pistetilanne

Post by Åke »

jariit wrote:Åke oletko ollut kisassa mukana salanimellä, kun olet mukana virallisessa pistetilastossa AKK:n sivuilla :lol: ??
Mä olin kyllä kovasti hengessä mukana, mutta flunssa vei voiton. Tosin viikonlopun muistikuvat on sen verran hämäriä, että en muista varmaksi missä mä olen ollut :D
jariit
Posts: 17
Joined: Tue Feb 20, 2007 4:11 pm
Location: Hyvinkää

RAV4 myynnissä

Post by jariit »

Vielä voisin jatkaa ettei tuo 61:n puuttuminen johtunut kuin vain siitä etten tuntenut sääntöjä, vaan ajoin läpi heppakenkä 4. jälkeen 1. läpi ennen nro 5:sta kun en tuntenut sääntöjä ettei aiemmin läpi ajetun heppakengän läpi saa uudestaan ajaa.

Onneksi tästä Eki valisti tauolla ja myöhempi samanlainen tilanne sitten menikin oikein.

Myytävänä nyt sitten onkin RAV4 1994 alle 200tkm ajettu täysin ruosteeton juuri nokkahihna ja rullat ja hihnat vaihdettu yksilö.

Xenon pitkät, uudet sumarit, bull bar, sivu putket ja pohjapanssari. Mittarit ja karttavalo neuvottelujen mukaan. Yhtään lommoa ei ole tullut AS-kisoissa. Billsteinit takana, säädettävät iskarit (SPAX 50% säädöllä) edessä uusilla original jousilla.

Hyvät kesä ja talvikumit mukaan.

Hintapyynti 6500€ :D

Yhteydenotot 0400-610308 Matti
:P 040-7688258 Jari :D
Åke
Posts: 502
Joined: Tue Sep 26, 2006 6:54 am
Location: Riihimäki

Re: RAV4 myynnissä

Post by Åke »

jariit wrote:Myytävänä nyt sitten onkin RAV4 1994 alle 200tkm ajettu täysin ruosteeton juuri nokkahihna ja rullat ja hihnat vaihdettu yksilö.
RAV:ia en tarvitse, mutta vetokoukun ostaisin tuosta kovasti mielellään ;)
eero
Posts: 397
Joined: Mon Sep 25, 2006 9:18 pm
Location: Vaskio
Contact:

Post by eero »

tarjotaan ravistuksesta 4500, ilman valoja ja mittareita, kolhut katsotaan sit suurennuslasilla =), koukun voit myydä erikseen Åkelle

-e-

Edit/moderaattori: Huuto- ja muut kaupankäynnit Markkinat -osioon, kiitos.
Post Reply